Rörelse sätter fart på inlärningen

Kristianstad Artikeln publicerades

– Jag kan, jag kan!Gruppen av pedagoger hojtar och rör sig för att lösa blockeringar, en metod som minskar stress och ökar inlärningsförmågan.

80 procent av alla inlärningsproblem är stressrelaterade. När stressen försvinner förändras upplevelsen av situationen och man kan avslappnat tillgodogöra sig kunskap. – Det handlar om att barnen ska ladda sig och ta bort blockeringar. Om vi ska lära oss något måste vi vara i balans. Är barn harmoniska och upplever glädje går inlärningen både snabbare och lättare, säger Inger Knutsson, speciallärare i Malmö. Under två dagar föreläser hon för 35 pedagoger, verksamma i förskolor och skolor i Kristianstad, om metoden med rörelser för inlärning. Och pedagogerna får själva känna efter. – Nu till öronen, uppmanar hon gruppen, som trycker än här och än där på sina ytteröron medan Inger Knutsson motiverar dem att sträva vidare eftersom det på öronen sitter punkter som motsvarar allt i vår kropp. – Det här är helkroppsmassage, säger hon. Energiövningarna går vidare. – Massera vid käkmuskeln, härifrån utgår hälften av all neurologisk koppling i kroppen, instruerar Inger Knutsson och pedagogerna sluter ögonen i sin koncentration. Energiövningarna utlöser också många skratt. Avslappning och massagelekar ingår också i utbildningen. Rörelser för inlärning är en metod som utgår från modern hjärnforskning, akupunkturtänkande och inlärningskinesiologi (kinesiologi är läran om energins rörelser i kroppen). Kroppsrörelser som underlättar inhämtandet av kunskap eftersom de löser upp stressblockeringar mellan höger och vänster hjärnhalva. – Rörelserna öppnar upp så att barnet får tag i sina resurser, förklarar Inger Knutsson i en paus. Metoden, som är utvecklad i USA, innebär att man hjälper barnen att själva lära sig teknikerna; hjälp till självhjälp. När barnen utför rörelserna aktiveras hjärnan. – Vid inlärning måste hjärnans båda halvor samarbeta bättre, därför behöver man lösa upp blockeringar mellan dessa. Metoden betraktas som kontroversiell. Varför det? – Kritikerna hävdar att den är för enkel och därmed inte trovärdig, förklarar Inger Knutsson som dagligen arbetat med metoden i tolv år och hos barnen sett resultaten av den. Hon omtalar själv metoden som ”löjligt enkel” och samtidigt kraftfull, snabb och rolig. Hon påtalar att den ska ses som ett komplement för den är inte hela sanningen. – Alla pedagoger har små knep för att få med sig de små människorna på vägen till kunskap. Den här metoden gör barnen helare och ger dem bättre självförtroende. När ska barnen utföra metoden? – Före en inlärningssituation i skolan. Den är en sorts uppladdning, som stärker det positiva. Birgitta Mattisson 044-18 55 37 birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se