Snickarakademin visar kreativa krafter
Varje höst ställer Snickarakademin ut på Aoseum i Åhus. I år ytterligheterna: endagsuppgifter och gesällarbeten, som tar bort åt fyra månader att göra. Lena Önnemyr, lärare på Snickarakademin, vill visa på bredden.
Alina Ögger är akademielev för andra året. Hon håller fram sin lösning på en tvådagarsuppgift – en stol. Hon beskriver hur hon tänkte på fiberriktning och vilka delar av träet hon skulle ta.
– Sedan var det bara rakt på och ingen återvändo, säger hon.
Hon och hennes elevkollegor fick var sin furuplanka värd 38 kronor. Varken mer eller mindre. Uppgiften var att nyttja materialet på bästa sätt utifrån en tredimensionell skiss.
– Uppgiften syftar till att sätta igång kreativa krafter, säger Lena Önnemyr. Andra elevarbeten är rondellhundar. En lekfull endagsuppgift som knyter an till något omvärldsaktuellt och bygger på samarbete.
En förstaårselev och en andraårselev fick var sin hundras med typiska karaktärsdrag att samarbeta kring. Huruvida dalmatinern, papillonen och den mexikanska nakenhunden kommer att hitta sina rondeller efter utställningen får vara oskrivet.
Tre gesällprov visas, bland annat Sven Perssons. Han tog examen från Snickarakademin i fjol och visar sitt skrivschatull. Över 300 timmar har han lagt ner.
– Man lägger ner mycket tid på ett enda föremål, men det är kanske enda gången i livet du får den möjligheten.
Utställningen öppnar idag klockan ett och kan därefter ses under lördags- och söndagseftermiddagar i september.
Birgitta Mattisson
044-18 55 37
birgitta.mattisson
@kristianstadsbladet.se
a SnickarAkademin
Har funnits sedan 1996, sedan 1998 som KY-utbildning, Kvalificerad Yrkesutbildning på Wendesskolan, Kristianstad. Syftet är att stärka trä- och möbelbranschens konkurrenskraft genom att öka tillgången på kvalificerade yrkesmän/-kvinnor.
Eleverna kan erlägga gesällprov i möbelsnickeri som bevis på sin yrkeskompetens. Utbildningen sker ofta i projektform och i samarbete med arkitekter och formgivare.
En tredjedel av den 2,5-åriga utbildningen är arbetsplatsförlagd. Skolan ser som sin viktigaste uppgift att hjälpa eleverna att hitta sin nisch.