Annons

Sotning kan kosta onödiga tusenlappar

Ett svårtillgängligt regelverk kring sotning av lokaleldstäder kan kosta husägare tusenlappar i onödan. Anders Nilsson tyckte att sotaren hälsade på lite väl ofta och kollade upp reglerna. Och fick fakturan riven.
Kristianstad • Publicerad 12 januari 2009

Ett olycksfall i arbetet säger sotningsföretaget. Uppskörtning säger den drabbade kunden.

Hur ofta ska din kamin sotas? En inte alltför enkel fråga att besvara, hur ofta eldstaden ska sotas avgörs av hur den används. Och här kan intervallerna för sotning och brandskyddskontroll skilja sig på flera år. Om inte sotarföretaget informerar om reglerna finns alltså risken att husägaren betalar tusenlappar i onödan, något Anders Nilsson i Balsby fick erfara när han installerad en braskamin.

Annons

- Jag tyckte det var konstigt att sotaren envisades med att brandskyddskontrollera när han kom på besök i oktober, det hade gjorts när kaminen installerades ett år tidigare. Så jag kollade upp vilka regler som gäller, säger Anders Nilsson.

Hos Räddningsverket är reglerna glasklara: för lokaleldstäder, som exempelvis kaminer, eldstäder som inte utgör den primära värmekällan, är sotningsfristen fyra år och kontrollfristen åtta år. Något som Anders Nilsson påtalade för Kristianstads sotnings AB som utfört arbetet.

- När jag frågade varför de kommer så ofta fick jag svaret att Kristianstads kommun har egna regler. Dessa skickades över till mig och visade sig vara identiska med Räddningsverkets regelverk. Efter flera turer svängde Kristianstads sotnings AB. Företaget hade brustit i information och Anders Nilsson fick rätt.

Efter två veckors mejl, telefonsamtal och brevskrivande revs fakturan och sotningsfristen ändrades.

Men trots att Anders Nilsson personligen fick rätt i sak är han orolig för att många fler kunder drabbas på liknande sätt. Han har nu krävt att Kristianstads sotnings AB informerar kunderna om vilka regler som gäller.

- Jag har krävt att mina klagomål tas upp på deras styrelsemöte och det har de lovat. Men än har jag inte hört något.

Alexander Vickhoff
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons