Annons

Stadig ökning av resandet med Skånetrafiken

När Skånetrafiken summerar året som gått konstateras att det kollektiva resandet ökar. 2017 ökade resandet med 1,6 procent jämfört med föregående år.
Kristianstad • Publicerad 5 januari 2018
För sjuttonde året i rad ökar resandet med Skånetrafikens bussar och tåg.
För sjuttonde året i rad ökar resandet med Skånetrafikens bussar och tåg.Foto: Bosse Nilsson

För sjuttonde året i rad ökar resandet med Skånetrafikens bussar och tåg, skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande. Drygt 166 miljoner resor gjordes med Skånetrafiken under året som gått.

Under 2017 togs en rad strategiska beslut som påverkar trafikläget. Bland annat valde man att ta hem beställningscentralen för serviceresor i egen regi, genomföra Spårväg Lund, elektrifieringen i Landskrona, köpa in 30 nya Pågatåg och ett helt nytt tågsystem.

Annons

– De satsningar vi har gjort under året är en central del i samhällsutvecklingen så att fler skåningar kan resa till och från jobbet, studier och fritidsaktiviteter på ett hållbart sätt, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Men allt är inte frid och fröjd. Den 1 juli sänkte Skånetrafiken ersättningen till försenade resenärer med periodkort, något som slagit hårt mot pendlare. Att ersättningen sänktes berodde på att Skånetrafiken ville spara pengar.

Med punktligheten är det inte heller som det ska. Under året låg punktligheten två procentenheter under målet för tågtrafiken. Ytterligare något sämre var den för stadsbussarna.

Men för 2018 tar man nya tag, enligt Linus Eriksson. Målet är att alla fordon ska vara hela, rena och i tid.

– Det viktigaste för oss är att skåningarna känner att det är tryggt och säkert att resa med oss. Därför håller vi en hög takt när det gäller att byta ut eller rusta upp våra fordon.

Inför 2018 satsar man också på kunderna ska få bättre information, inte minst vid förseningar.

– Infrastrukturen på järnväg och väg är hårt ansträngd med högt kapacitetsutnyttjande i Skåne, det leder ibland till störningar. När det inträffar vill vi bli bättre på att ge kundinformation, säger Linus Eriksson.

Läs mer:

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons