Annons

Stiftelse säljer sin del av Kristianstadsbladet

Huvudägaren Gota Media blir hundraprocentig ägare av Kristianstadsbladet efter att Stiftelsen Kristianstadspress sålt sin del av tidningen.
Kristianstad • Publicerad 4 januari 2018
Jörgen Svensson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Kristianstadsbladet, och Boine Gepertz, vd för Gota Media.
Jörgen Svensson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Kristianstadsbladet, och Boine Gepertz, vd för Gota Media.

Sedan i slutet av 1970-talet har Stiftelsen Kristianstadspress ägt en del av Kristianstadsbladet. Men på nyårsafton undertecknades ett avtal med Gota Media som nu blir enda ägaren.

– Med denna affär blir det enklare för oss att fortsätta integrationen av tidningarna i Skåne med Gota Media. Vi kan höja tempot i utvecklingen när vi inte behöver ta alla frågor med en minoritetsägare, säger Boine Gepertz, vd för Gota Media som äger 13 dagstidningar i Sverige.

Annons

Formellt köper Gota Media stiftelsens 35-procentiga ägande i Skånemedia som har titlarna Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda.

Enligt Boine Gepertz kommer försäljningen inte att märkas för tidningarnas läsare.

– I ganska mycket är det en intern affär.

Finns risken att det lokala innehållet försvinner när en lokal ägare säljer?

– Nej. Ett av vägvalen som vi har gjort inom Gota Media är att just lyfta den lokala närvaron. Vi ser den som en framgångsfaktor. Detta gäller journalistiken, kundkontakten och det nära beslutsfattandet.

Sigurd Nielsen, kassör i Stiftelsen Kristianstadspress, poängterar att Stiftelsen Kristianstadspress finns kvar efter affären. Stiftelsen kommer även i fortsättningen tillsätta Kristianstadsbladets politiska redaktör samt behålla kontrollen över utgivningsbeviset. Affären innebär också att stiftelsen tar över ägandet av fastigheten som bland annat rymmer Kristianstadsbladet redaktion.

Varför vill ni sälja?

– Det handlar om att Kristianstadsbladet i första hand ska få möjligheter att vara med i den förändring som vi ser i branschen. Vi i stiftelsen har inte riktigt tidningskompetensen för att möta den digitala transformation som sker. Gota Media är en stark finansiell ägare som har rätt strategi för att möta framtiden. För dem är det inte bara papperstidningen eller bara digitalt – utan både och.

– Sedan ägs också Gota Media av två stiftelser. Det känns bra för oss som också är en.

Jörgen Svensson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Kristianstadsbladet:

Annons

– Tidningen har alltid haft bra ägare som värnat journalistiken och sett till att vi alltid legat långt framme tekniskt. De närmaste åren kommer att kräva mycket utveckling och för det krävs ekonomiska muskler och en uttalad vilja att verkligen utveckla innehållet och presentera den på bästa sätt. Gota Media har båda delarna.

Till skillnad från en del andra medieägare har Gota Media en uttalad decentraliserad beslutsordning, säger Svensson.

– Det är självklart något väldigt positivt för oss på tidningen och läsarna. Värdering av en lokaltidning görs alltid bäst lokalt av egna redaktörer, säger Jörgen Svensson.

Lukas ErnrydSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons