Annons

Störst missnöje med bilköp och hantverk

Missnöje med bilköp och hantverkare ligger kvar i topp på Konsumentverkets lista över klagomål.
Sverige • Publicerad 18 januari 2018

– Det är två områden där det ofta handlar om ganska mycket pengar, säger Niclas Sturesson på Konsumentvägledarnas förening.

I fjol lämnade missnöjda konsumenter in nära 119 000 klagomål, enligt siffror från Konsumentverket. Som väntat sticker två kategorier ut: begagnade bilar och hantverkstjänster, som tillsammans stod för nära en femtedel av alla klagomål.

Annons

– Det är ungefär som det brukar se ut. Konsumenterna är nog mer benägna att klaga när det handlar om lite mer pengar, konstaterar Niclas Sturesson, som är ordförande för Konsumentvägledarnas förening.

Bilden är ungefär den samma över hela landet. Att den begagnade bilen plötsligt går sönder, eller att hantverkstjänsten blir försenad eller dyrare än väntat är saker som får svenskarna att agera.

Totalt sett handlar 9,2 procent av klagomålen om köp av begagnade bilar, medan 8,4 procent handlar om missnöje med hantverkstjänster.

– Det är viktigt att fundera på vilken bilhandlare eller hantverkare man vänder sig till, säger Niclas Sturesson.

– När det gäller hantverkare handlar det också ofta om bristen på skriftliga avtal, vad det är som man kommit överens om egentligen.

Att missnöje med begagnade bilar är så pass vanligt är inte överraskande, enligt David Norrbohm, jurist på Motorbranschens riksförbund (MRF).

– Man måste ha klart för sig att bilbranschen är väldigt, väldigt stor. Bilhandeln säljer ungefär en halv miljon begagnande bilar per år, säger han.

– Sedan är det också en väldigt stor skillnad beroende på vilken handlare man vänder sig till.

Dessutom, poängterar han, säljer bilbranschen till skillnad från många andra branscher i stor utsträckning just begagnade varor. Då uppstår också tvister kring vad som är normalt slitage eller ett fel.

– Vi jobbar tillsammans med Konsumentverket kring hur vi ska kommunicera ut vad normalt underhåll och slitage innebär på en bil, säger David Norrbohm.

Annons

– Men det är en svår diskussion, där kunderna har väldigt olika uppfattningar beroende på bilens ålder.

KB/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons