Annons

Strykande åtgång på de blågula kläderna

Det går bra för Sverige och därmed för sportbutikerna – i alla fall när det kommer till försäljning av supporterprodukter. Men den som vill ha en blågul tröja till lördag kan vara illa ute.
Kristianstad • Publicerad 5 juli 2018
Anton Karström visar upp en av de få matchtröjorna i vuxenstorlek som finns kvar på Intersport.
Anton Karström visar upp en av de få matchtröjorna i vuxenstorlek som finns kvar på Intersport.Foto: Linnea Wedelin

Många är de som vill visa sitt stöd till Sverige. I prideparaden syntes kommunalråd Pierre Månsson (L) iklädd en Durmaz-tröja, och vid vart och vartannat gathörn i Kristianstad kan den uppmärksamme skymta blågula klädesplagg.

Inne på Intersport har de sålt rejält av supporterprodukterna – så pass mycket att matchtröjorna tagit slut i butiken inne i stan.

Annons

– Medgångssupportrarna kommer nu, Sverigekläder går bra, säger Anton Karström, vice butiksansvarig på Intersport.

Jämfört med EM 2016 har försäljningen gått mycket bättre. 50-60 tröjor har de sålt hittills under VM – och inför kvartsfinalen på lördag får den som vill ha en Sverigetröja från Intersport hålla tummarna.

– Vi får hoppas att det kommer in mer, det har tagit slut överallt, säger Anton Karström.

Inne på Stadium är det en liknande situation. På ett ställ hänger blågula peruker, hattar formade som fotbollar och låtsastatueringar – men av matchtröjor syns inte ett spår.

– Vi har sålt slut, Anette Carlsson, säljledare på Stadium.

Bland supporterprylarna på Stadium finns inte längre några matchtröjor, men dock låtsastatueringar och peruker.
Bland supporterprylarna på Stadium finns inte längre några matchtröjor, men dock låtsastatueringar och peruker.Foto: Linnea Wedelin

– Många går in och frågar om tröjor innan vi hinner öppna butiken, lägger Pernilla Johansson, också hon säljledare, till.

Till och med turister, från bland annat Tyskland, vill köpa matchtröjorna.

Vad händer om Sverige går vidare till semifinal?

– Då hoppas vi att vi kan få in mer, men till lördag får vi inte in fler, säger Pernilla Johansson.

Linnea WedelinSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons