Annons

Super-DJ:n från Tollarp med hela världen som sin arbetsplats

Hon är "the one who got away", den som lämnade byn och gav sig ut i stora vida världen. Flyttade hemifrån som tonåring, utbildade sig till frisör och började spela skivor.
Nu är Johanna Knutsson ett hett namn på världens klubbar.
Tollarp/Berlin • Publicerad 18 maj 2018 • Uppdaterad 18 juni 2018
Johanna Knutsson lägger många timmar på att resa jorden runt, men har aldrig glömt sitt Tollarp. ”Jag längtar hem någon gång nästan varje vecka”, säger hon.
Johanna Knutsson lägger många timmar på att resa jorden runt, men har aldrig glömt sitt Tollarp. ”Jag längtar hem någon gång nästan varje vecka”, säger hon.Foto: Fredrik Altinell

Johanna beskriver sig själv enkelt som en ”extrovert introvert vegan som gör elektronisk ambient-musik” och gillar att spela skivor. När hon var 16 flyttade hon hemifrån till Karlskrona där hon jobbade på frisörsalong medan hon gick frisörutbildningen i Kristianstad.

– Det var en ganska lång väg att pendla men jag kände att jag ville se och göra något nytt utanför Tollarp, samt var redo att bo själv. Så fort skolan var klar fick jag jobb på en salong i Malmö, där jag jobbade i fem år innan jag var redo att ge mig ut i världen och ge mig på mitt andra intresse utanför frisörandet, vilket då är musik, säger Johanna Knutsson.

Annons

Berlin var då huvudstaden för elektronisk musik och kändes inte allt för långt i väg, tyckte hon, så hon flyttade dit med ambitionen att bo där i ett år, som nu blivit nio.

Förklara för mig som är novis, visst anser man artister som dig vara musiker? Men du kallas ändå för DJ?

– Ja, det stämmer. När jag spelar skivor på klubb så är jag ju en DJ. När jag gör min egen musik som också släpps på skivor kallas jag väl musiker, så jag anser mig vara båda.

Kritiker till Johannas musikscen talar ofta om att den består av "så kallade musiker som dyker upp med ett USB-minne och trycker på play" medan "riktiga musiker" spelar på "riktiga" instrument, något Johanna inte tycker stämmer rent generellt. Och även om man använder sig av förmixad musik på en USB-sticka så ligger det hårt arbete bakom.

– Det finns såklart dålig arbetsmoral hos vissa på alla arbetsplatser, men det är nog väldigt individuellt från person till person. Jag spelar mest vinylskivor men till exempel när jag turnerade i Australien i januari fanns det inte vinylspelare på flera av klubbarna där jag spelade trots att det stod i mitt kontrakt, så då fick jag ändå spela med mina USB. Detta händer tyvärr ofta när jag spelar utanför Berlin, så jag har lärt mig att både packa en skivväska och fylla USB. Det tar mig en hel dag att förbereda inför ett fyratimmars-set ungefär, sen övar jag att mixa hemma så ofta jag kan. Och då ska man veta att det som finns på USB-stickorna är bara själva låtarna, skulle någon dyka upp och bara starta en redan färdiginspelad mix på någon av de klubbarna jag spelar på skulle de nog bli utslängda och lynchade av hela underground-scenen, berättar Johanna.

Har man funderingar på att kasta sig in i discjockey-branschen behöver det inte vara så svårt, enligt Johanna Knutsson.

– Det är bara att börja spela musik hemma! Alla kan DJ:a oavsett om de blandar YouTube-klipp på hemmafesten eller på skivspelarna i sovrummet. Det viktigaste är det genuina intresset och att ha ett bra gehör - eller i alla fall inte vara tondöv. Intresse framför att vilja bli rik eller känd.

Jag minns en stark tjej som alltid stod för vem hon var, är det en egenskap som färgat din karriär?

- Oj! Tack, så snällt sagt! Ja, men det hoppas jag i alla fall, det är inte alltid så lätt när man reser och träffar nya arbetsgivare varje helg. Jag är dock otroligt dålig på att kompromissa vad jag står för, så jo, det har nog färgat min karriär. Jag tackade tidigt nej till att värma uppför Swedish House Maffias avskedskonsert i Globen, eftersom jag vet att musiken jag spelar är för okommersiell och jag vägrar spela musik jag inte själv tycker om.

Klivet från att spela andras musik till att skapa sin egna är inte så stort, menar Johanna. Johanna Knutsson började samarbeta med musikern och konstnären Hans Berg år 2012 och efter det gick det fort framåt. Sedan december förra året har Johanna jobbat på ett liveset med synthar, trummaskiner och effektpedaler. Ett riktigt enmannaband, som hon själv kallar det.

Annons

Intresset för musik kommer från när mamman och pappan satte henne i famnen hos den lokala kantorn Marianne Hessung för att lära sig spela piano och sjunga i kör. Johanna säger att hon alltid känt sig emotionellt bunden till musik och kommer tydligt ihåg förvåningen hur hennes tårar sprutade när hennes storebror spelade Sinead O'Connors "Nothing Compares 2 U" när hon var sex år gammal.

Trots det var tanken på att göra en karriär av musiken inget som hon hade planer på från början, och att det ändå blev så känns stort för henne. Tanken på att hon har kommit en bit på vägen i karriären slår henne emellanåt.

- Ofta faktiskt! Min första Asien-bokning, min första Berghain-bokning (en legendarisk technoklubb), mitt första 8 timmars set, min första signade skiva. Jag blir lika förvånad varje gång något händer, jag tycker aldrig att "detta förtjänar jag" utan mer "kul att någon tycker jag är bra".

På film är klubb- och danslivet ofta synonymt med droger som ecstasy, en bild som Johanna själv tycker känns ganska förlegad.

– Det är inte så hållbart att ta ecstasy eller dricka alkohol så fort du vill gå på klubb och dansa till en bra DJ. De flesta av oss som jobbar med musik är nyktra och går på gymmet på hotellet. Jag tappar motoriken direkt om jag dricker och det går inte när man ska prestera. Vill dock flika in att det aldrig är bråk, tafs eller slagsmål på de klubbarna jag spelar på. Om jag fick välja så har jag hellre en publik som tagit ecstasy än de som är redlöst fulla, säger Johanna säkert.

Per Gessle fick sin inspiration till hiten "Joyride" från en postit-lapp där frun skrivit "Hallå din tok, jag älskar dig." vilket blev den kända textraden "Hello you fool, I love you". Johanna Knutsson har ett enklare recept på hur hon gör sina bästa låtar.

– Jag är som mest inspirerad på morgonen efter en natt med bra sömn. Så fort jag börjar jobba direkt efter jag vaknat blir det bra, därav tar jag alltid en tupplur innan varje spelning, berättar Johanna.

Världsmusiker, boendes i Berlin och ständigt på väg mot nya resmål både själsligt och för spelningar glömmer hon aldrig Tollarp.

– Jag längtar hem någon gång nästan varje vecka. Jag saknar att bo i naturen.

Johan Rönn
Kristianstadsbladet driver ett leaderprojekt som återknyter till en gammal tidningstradition. Artiklarna är antingen skrivna av lokalkorrar eller baseras på tips från korrenätverket. Vi utgår från Tollarp, Arkelstorp, Fjälkinge, Degeberga och Önnestad, samt områdena kring dessa orter.
Annons
Annons
Annons
Annons