Trafik med Åhusfärjan fortsätter som tidigare

Kristianstad Artikeln publicerades

– Färjan Siauliai, som trafikerar Åhus-Klaipeda, fortsätter sina transportturer. Det säger Peter Gellert, vice vd på DFDS Torline med huvudkontor i Köpenhamn och nybliven ägare till det litauiska rederiet. – Vi är väl medvetna om de miljöproblem som färjan orsakar i Åhus, men har också flera alternativ till åtgärder.

DFDS och Peter Gellert har nu inlett samtal med Åhus hamn- och stuveribolag. Hamnbolagets vd Krister Andersson var över i Köpenhamn i förra veckan och ytterligare möten är inbokade.
– Från DFDS sida är utgångspunkten att fortsätta med trafiken mellan Åhus och Klaipeda, säger den danske vice vd:n.
– För färjelinjen mellan Sverige och Litauen har hittills varit ganska succéfull. Miljöfrågan är en viktig punkt i samtalen mellan DFDS och Åhus hamn. Enligt Peter Gellert finns det olika metoder att minska på färjans utsläpp inne i Åhus hamn.
– Det går att använda sig av annat bränsle när färjan befinner sig i hamn. Ett annat alternativ är att inte alls ha maskinerna igång, utan istället få ström från land.
DFDS vice vd kan också tänka sig att sätta in en helt annan färja till att trafikera linjen, men det kan inte bli nu i höst.
– Vi har just köpt Lisco och behöver lite tid för att se över det framtida användandet av fartygen.
– Men Siauliais tid blir med största sannolikhet kortvarig, eftersom fartyget är för litet, för långsamt och använder för mycket bränsle. Peter Gellert är medveten om det korta avståndet mellan hamnarna i Karlshamn och Åhus.
Men med så mycket trafik som drivs på linjerna i dagsläget så vill DFDS ge dem båda en chans.
Åhus hamn- och stuveribolags vd Krister Andersson konstaterar att det går att föra en helt annan debatt med danskarna vad gäller miljöfrågan i hamnen.
– Jag ser det här som en milstolpe för Åhus hamn, säger han.
karin.hallengren
@kristianstadsbladet.se