Tv-kund utan bild känner sig lurad

Kristianstad Artikeln publicerades

När försäljaren från Comhem ringde på dörren föll Yusuf Mahamud för ett erbjudande. Sedan dess har han betalat tre månadsbetalningar, men inte kunnat se ett enda program.

Tv:n lyser intetsägande blå i vardagsrummet hemma hos familjen Mahamud. Den är tyst. Barnen är visserligen ute och spelar boll, än är det sommar, men pappa Yusuf är frustrerad. Han vet inte längre vem han ska vända sig till. Hans vän, ingenjören Jamal Abulle, förklarar situationen.

– Yusuf är inte den ende. Vi i föreningen Skånes Horn av Afrika här på Gamlegården stöter rätt ofta på det här problemet.

Att folk tecknar avtal som de inte förstår, att försäljare säljer saker som inte fungerar, eller som man inte tar ansvar för när något går fel. En medveten strategi hos vissa företag, enligt Jamal Abulle.

– Det är så lätt att få någon som inte är så bra på svenska att lockas in i långa avtal de inte kan bryta. De utnyttjar människor, vi blir fångar.

Har betalat

I Yusuf Mahamuds fall handlar det om ett tv-abonnemang via bredband, där försäljaren från Comhem lovade ett mycket billigare abonnemang än det familjen redan hade. Det enda som behövdes för att byta operatör var en mediabox, som enligt försäljaren redan skulle finnas installerad i lägenheten.

– Som vi letade. I timmar. Efter två veckor av samtal till kundtjänst och letande förstod vi att den inte alls var installerad i lägenheten, utan något man fick hämta hos C4 Energi.

Med följde en instruktion som inte ens den som är född med svenska som modersmål har enkelt att förstå.

– Jag är kanske inte mediatekniker, men jag är ingenjör och jag jobbar som tekniker, så det borde inte vara några problem för mig, säger Jamal Abulle som kopplat in allt till vännen.

Ändå fungerar inget. Ändå vill inte Comhem kännas vid problemen. Ändå har det gått tre månader utan tv hos familjen Mahamud som trots det betalat.

Varför betalar du för något du inte får?

– Jag vill inte hamna hos Kronofogden eller något sådant. De säger att jag har avtal till juni 2014, säger Yusuf Mahamud som menar att den bristande svenskan gör att han känner sig i underläge när han ska förklara vad som är problemet.

Nu har Comhem sagt att det är någon form av signalfel till lägenheten. Och lovat att en tekniker ska komma ut. Det var ett par veckor sedan.

– Det här är ett problem som är djupare än just Yusufs tv, tycker Jamal Abulle.

– Vems är ansvaret, när säljarna säljer abonnemang med långa avtals- tider till människor som uppenbarligen inte kan språket och förstår vad de undertecknar. Jag har till och med sett avtal som analfabeter har undertecknat, med sitt märke. Hur kan de ha läst eller förstått det finstilta?