Annons

Världens äldsta örlogsfartyg på Åhusbesök

Flottans käcka gossar stod givakt på kajkanten i Åhus hamn på onsdagsmorgonen. Med sina båda fartyg M21 och M22 hade de övningsnavigerat från Karlskrona.
Kristianstad • Publicerad 19 oktober 2006
Maskoten Hälge har hängt med länge.
Maskoten Hälge har hängt med länge.Foto: 
Två av flottans äldsta båtar, M21 och M22, kom på besök i Åhus hamn på onsdagsförmiddagen och erbjöd förbipasserande att kliva ombord och se sig omkring. BILDER: TOMMY SVENSSON
Två av flottans äldsta båtar, M21 och M22, kom på besök i Åhus hamn på onsdagsförmiddagen och erbjöd förbipasserande att kliva ombord och se sig omkring. BILDER: TOMMY SVENSSONFoto: 
Jocke Wellander visar maskinrummet för tjejerna.
Jocke Wellander visar maskinrummet för tjejerna.Foto: 
Gammalt och nytt i styrhytten.
Gammalt och nytt i styrhytten.Foto: 
Kristian Backman är Åhusgrabben som blivit fartygschef.
Kristian Backman är Åhusgrabben som blivit fartygschef.Foto: 
Frida Andersson klättrar ner i maskinrummet.
Frida Andersson klättrar ner i maskinrummet.Foto: 
Träet syns tydligt i aktern.
Träet syns tydligt i aktern.Foto: 
Utsikt från maskinrummet.
Utsikt från maskinrummet.Foto: 

Fartygschef är Kristian Backman, född och uppvuxen i Åhus och med vana av sjön sedan barnsben. Att han skulle bli sjöofficer förvånar nog ingen.

– Välkommen ombord, säger han.

Annons

Det är öppet hus på fartyget under några förmiddagstimmar och ett par av Absolutfabrikens anställda passar på att se sig omkring, liksom elever från Rönnowskolan ute på hälsopromenad. – Vi utbildar kadetter och värnpliktiga, berättar Kristian Backman. De börjar vecka 15 och muckar till jul.

M22:an är från 1941 och det äldsta aktiva örlogsfartyget i världen.

Säkert?

– Ja, fartyget agerade minsvepare under andra världskriget och än är vi ute och åker varje dag, säger fartygschefen. Nere i skansen bor de värnpliktiga. Det är 14 bäddar, men bara fyra utnyttjas på just den här resan. Värnpliktsmässen är deras matsal och i byssan tillagas maten. Det är trångt men välinrättat. Via trappstegen i ena hörnet kommer man upp i styrhytten, men det är från utebryggan som fartyget manövreras och kontakten upprätthålls via rop i talröret som hänger ner från taket.

Väl ute på däck är färgen grå och farkosten 28 meter lång. Den är gjord i trä för att inte vara magnetisk och endast Hondurasmahogny är fint nog.

I maskinrummet huserar Jocke Wellander från Nynäshamn.

– Här kan bli 40 grader varmt, när motorerna går för fullt, säger han om det traditionellt vanliga maskinrummet, där lukten av olja är påtaglig. Uppe på utebryggan är sikten fantastisk.

– Annars är det inte så många fördelar, konstaterar Kristian Backman och syftar på blåst, regn och kyla.

Till vardags rör sig de båda övningsfartygen alltid i svenska kustvatten.

– Skärgårdsmiljön är den stora tjusningen med våra resor, säger Åhusgrabben.

Annons

Karin Hallengren

044-18 56 48

karin.hallengren

@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons