Vemod när sista Litauenfärjan lämnade Åhus hamn

Kristianstad Artikeln publicerades

Igår klockan halv fem på eftermiddagen gick sista Litauenfärjan från Åhus hamn. – Det kanske inte är den sista. Vi hoppas på att hitta en ersättare, säger Tommy Segerud, vd på rederiet Andersson & Flood, förhoppningsfullt.

En nära tio år lång epok avslutades igår. Det har gått färjetrafik mellan Litauen och Åhus sedan 20 november 1993, men i fortsättningen går turen till Karlshamn. Det var ingen händelse som tilldrog någon större uppmärksamhet. Färjan avgick som vilken avgång som helst. Men Tommy Segerud var på plats i kaptenens hytt före avgång för att säga adjö och tacka för åren.
– Kaptenen var rörd och sade att han kommer att sakna Åhus.
Efteråt stod han kvar en stund vid kajen och vinkade och konstaterade att det som hänt är ett slag mot rederiet.
– Hela personalen är varslad, men verksamheten dör inte på grund av detta. Vår vision är att ihop med kommunen och hamnen hitta en ersättare och det arbetet pågår, sade han. Trossföraren Einar Mårtensson, anställd av Åhus Shipmooring, blev den sista personen att ha kontakt med färjan, då han lossade trossarna föröver strax efter klockan 16.30. Han hade vemod i blicken när färjan for iväg.
– Det är tråkigt. jag har jobbat i nio och ett halvt år som trossförare och har blivit bekant med dem på båten. Det är fina människor allihopa.
Så här säger Hamnbolagets vd, Krister Andersson, dagen för sista färjeavgången.
– Det kom inte som någon blixt från klar himmel direkt. Det här har vi varit införstådda med sedan Lisco såldes till DFDS, säger han.
– Vi blir av med en verksamhetsgren, men idag är vår stora verksamhet bulkgodstrafiken där vi är störst i södra Sverige och containertrafiken ökar dramatiskt,
En som däremot hade tänkt fira när sista färjan avgick, är åhusbon Margot Nycop.
Hon har varit en av de namnkunnigare motståndarna mot utsläppen från färjetrafiken och när beskedet kom för ett år sedan om att färjetrafiken skulle sluta gå, sade hon att hon skulle fira den sista färjeavgången med champagnefrukost. Men när det igår var dags, såg hon ingen anledning att fira.
– Det har skötts så illa och flera personer blir av med sina jobb. Då är det inte särskilt roligt att skåla i champagne. Vi som har protesterat mot färjetrafiken har inte varit emot själva båtarna, utan det vi har velat är att det ska gå rena färjor här med katalysatorer.

marcus.haraldsson
@kristianstadsbladet.se