Kultur & Nöje

Åhus museum & Täppet: Gunilla Klingberg

Kultur & Nöje
Gunilla Klingbergs "A sign in space" på Täppetstranden är en upplevelse att ta del av, anser vår recensent. Ungefär var tredje dag fram till midsommarhelgen dras mönstret upp av C4 teknik.
Foto:
Verket "Drivkraft" från 2014 ingår i Gunilla Klingbergs utställning på Åhus museum. Den har öppet till 30 augusti.
Foto:
Verket "Drivkraft" från 2014 ingår i Gunilla Klingbergs utställning på Åhus museum. Den har öppet till 30 augusti.
Foto:

Stjärnmönstret på Täppetstranden är lika storslaget som diskret, lika monumentalt som tillfälligt. Konstskribenten Carolina Söderholm ser Gunilla Klingbergs avtryck i land art-historien.

Gunilla Klingberg

"A sign in space".

Visas på Täppetstranden till 21/6 och på Åhus museum, till 30/8

Artikeln publicerades 4 juni 2015.

Så långt ögat når breder stjärnmönstret ut sig över sanden. "A sign in space" på Täppetstranden i Åhus är ett konstverk att stå i och gå på, för att se det suddas ut av blåsten, regnet och tiden. Beroende på hur ljuset faller kan det vara svårt att få syn på det ordentligt. Bäst upplevs det sannolikt från ovan. Ett avtryck på jordens yta, likt ett tecken i rymden.

Det är också vad huvudpersonen vill åstadkomma, i historien som gett namn åt Gunilla Klingbergs land art-projekt. Berättelsen ingår i den italienske författaren Italo Calvinos novellsamling "Cosmicomics", som blandar vetenskap och fiktion i skildringen av universums födelse.

Det är samma gränsland mellan tro och vetande som Klingberg rör sig genom. Alltid tänjer hon lite på det banala och normala, för att visa på möjligheten av alternativa dimensioner och förhållningssätt. Med sin stora utsmyckning "Drivkraft" för Rådhus Skåne i Kristianstad gör hon ornament av vardagens triviala symboler och gestaltar samhällets mekanismer i glänsande rostfritt stål. I andra verk har hon markerat jordens osynliga kraftlinjer med spegelblanka metalldraperier i en optiskt förvillande installation, visad i fjol på Malmö konsthall.

Nu är hon sist ut i raden av Rådhusets konstnärer, som Kristianstads konsthall presenterar med en separatutställning. Fast till skillnad från Christian Partos och Fredrik Wretman sker det i samarbete med Åhus museum, för att komma närmre installationen på stranden. I sitt begränsade format är utställningen inne i museet något av en besvikelse. Den rymmer endast ett par verk, plus skisser och dokumentation kring utsmyckningen i Rådhuset.

Videoverket "Spar loop" suger ändå tag i blicken, en animerad mandalafilm där budgetmatkedjornas logotyper blir grunden för ett rytmiskt färg- och formspel. Internationella lågprismärken som Spar, Tesco och Lidl upphöjs till abstrakt konst. Olika världar och värderingar gjuts sömlöst samman på ett sätt som är typiskt för Klingbergs konst. Hennes arbete rymmer ofta starka laddningar, försåtligt inbäddade i den dekorativa ytan. Det mest kommersiella, rationella och industriella går hand i hand med det poetiska, sköna, ibland till och med andliga. New age-vibbarna kan ligga nära till hands, men Klingberg är skicklig på att hålla balansen.

"A sign in space" på Täppetstranden är ett gott exempel; vackert och jordnära, fast med en lätt svindlande skala. Det är tredje gången gillt. Premiären skedde på spanska Laga Beach, där tidvattnet beroende av månens dragningskraft sköljde in över sanden. Miami Beach var näst på tur. Men verket har även utförts inomhus på Malmö konsthall, där det tog formen av en skulptural relief på golvet.

På ett självklart sätt skriver det in sig i en tradition av land art, med amerikanske Robert Smithsons "Spiral Jetty" som ofrånkomlig referens. År 1970 byggde han en 460 meter lång spiral av basaltblock vid Stora Saltsjöns strand i Utah. Vattnet stod då ovanligt lågt, och när det sedan steg doldes verket under ytan för mer än trettio år. Därefter har det periodvis varit synligt igen, och ses liksom Klingbergs verk i sin helhet bäst från ovan.

I jämförelse är hennes avtryck i sanden både mer tillfälliga och handfasta. Ungefär var tredje morgon kör C4 tekniks personal sin renhållningsrunda över stranden, och ställer sig samtidigt i konstnärens tjänst. Till traktorn har hon kopplat en tung metallcylinder som klätts med däckgummi, likt en räfflad vält. Stjärnmönstret den präglar i sanden sträcker sig från trädlinje till vattenbryn.

Det är storslaget men diskret, ett monumentalt ingrepp, som dyker upp för att försvinna och återkomma på nytt. På en nivå utgör det en förebild för hur människans samtliga avtryck i naturen borde fungera, utan att lämna bestående spår. Parallellt öppnar sig ett oändlighetsperspektiv. I likhet med upprepningen och den cykliska rörelsen är det ett grunddrag i Klingbergs konst. Ritualer som utförs omigen, kretslopp som sluts, där alla delar och moment har sin roll, både i det ekologiska och sociala ekosystemet.

Även konsten har sin plats, om än sällan i så sinnrikt samspel med naturen som på Täppetstranden. Så passa på att njut fram till midsommar, att få vandra tvärs genom ett konstverk hör inte till vanligheterna.