Kultur & Nöje

Jonebergshallen, Simrishamn: "Trans[e]ición"

dans ,
Fyra kubanska och svenska dansare möts i föreställningen "Trans[e]ición".
Foto:
Fyra kubanska och svenska dansare möts i föreställningen "Trans[e]ición".
Foto:
Fyra kubanska och svenska dansare möts i föreställningen "Trans[e]ición".
Foto:
Fyra kubanska och svenska dansare möts i föreställningen "Trans[e]ición".
Foto:

Med sin tredje produktion "Trans[e]ición" har den kubansk-svenska dansgruppen Somos sålt slut i Havanna och Stockholm. Nu är de ute på Sverigeturné, och kulturskribenten Andrea Grapengiesser såg i torsdags deras enda Skånebesök, i Simrishamn.

"Trans[e]ición"

Konstnärlig ledare, idé & koreograf: Lisa Janbell

Med Somos Dance Company, i samarbete med Riksteatern.

Jonebergshallen, Simrishamn 22/9.

Artikeln publicerades 24 september 2016.

Dansen och musiken som en flykt från vardagen är inget nytt. Det är tydligt i Transición, där kopplingarna mellan traditionell afrokubansk dans och nutida klubbmusik blir synliga. I föreställningen används dansen som ett sätt att nå ett högre medvetandetillstånd, eufori eller trans och det är starkt från första början. Vi bjuds på en maratondans i allt högre tempo som slutar med ett stort leende innan de medverkande ligger, mer eller mindre avtuppade, i en hög på golvet.

Allt inleds med en sång på spanska och fortsätter sedan med en intensiv ljudmatta, utan paus, som hela tiden växer och landar i nutida house och elektroniska beats. Musiken är suggestiv, folklore och samtid blandas. För den insatte finns influenser från genrer som Electro Cumbia, Kwaito och Kuduro och musiken är specialskriven av kubanska producenten NevaDeelay i samarbete av Axel Boman.

När de fyra dansarna från svenskkubanska SOMOS Dance Company intar den svarta lådan i Jonebergshallen i Simrishamn är förvandlingen omedelbar. Musiken och dansen tar som sagt avstamp i det traditionella, i historien och den symboliska riten för att sedan alltmer övergå till samtid. Kroppen och ett jag i tillblivelse är centrala teman i föreställningen, liksom vattnet är ett återkommande element. Dansarna tvättar sina kroppar och de repetitiva rörelserna blir till extatiska ryckningar i stroboskop-ljus. Ljussättningen är levande och lika säker i övergångarna som musik och dans. Enkelheten med den svarta lådan, dansarnas alldagliga träningskläder, någon mer uppklädd och en ung muskulös man i kjol, ger plats åt och förstärker innehållet.

Danskompaniet SOMOS arbetar medvetet med normkritik. Inte minst mot homofobi och rasism, viktiga frågor såväl i Havanna som i Simrishamn. Föreställningen hade premiär på Cuba 2015 och har sedan framförts i Stockholm och Göteborg och är under hösten 2016 på turné med Riksteatern. Transición visas som skolföreställning för högstadiet och gymnasiet. Österlengymnasiets ungdomar tillhör de lyckligt lottade och säkert blir detta en stark upplevelse för många. Det här är riktigt bra!

Simrishamns Riksteaterförening har i flera år envist arrangerat dansföreställningar och slutligen hittat sin publik. Den svarta lådan i Jonebergshallen är fylld. Årets program sticker ut, här finns dans för stora och små som ingen bör missa, Burken med Zebradans från 4 år, Crisálida med Memory Wax för hela familjen och inte minst Digambara av och med dansstjärnan Virpi Pahkinen som spelas på Ystads teater i november. En fantastisk danshöst att se fram emot på Österlen.