Kultur & Nöje

Läderdoft kan sälja fler böcker

Bokrean Artikeln publicerades
Tobias Rasmusson som programledare för Skåne Direkt. Arkivbild.
Foto:

Bokaffären av i dag är allt som oftast som en lagerlokal för böcker. Konsumtionsforskaren Tobias Rasmusson från Bromölla tycker inte att handlarna ser vikten av att bygga upplevelsemiljöer.

Sinnesmarknadsföring. Så kallas det när konsumentens sinnen, så som doft eller ljud, utnyttjas av för att stärka ett varumärke.

Tobias Rasmusson, från Bromölla är kommunikationskonsult med inriktning mot konsumtion och tar på sin hemsida bland annat upp sinnesmarknadsföringsexempel så som Hemglass jingel, hotell med speciell varumärkesdoft och doften från bake-off-bagerier.

Men de svenska bokhandlarna verkar inte ha sinne för sinneskonceptet.

- Det är ofta äldre bokhandlar i så fall, som spinner på det gammaldags intrycket av ett gammalt bibliotek, säger Tobias Rasmusson som tycker att de stora bokkedjebutikerna mest liknar lagerlokaler.

- Det är annars en bransch som verkligen borde inse vikten av att bygga upplevelser. Man kan undra varför det inte är så, men det beror nog framförallt på att det är ganska kedjestyrt.

En lukt, som skulle kunna fungera, i vissa bokhandlar för att försätta kunderna i ett "lässug", tror Tobias Rasmusson är gammalt läder.

- Mycket handlar om hjärnan, att kunna sätta igång en "trigger" som gör att känslan av att vilja läsa uppstår. Varför inte bygga upp en läshörna i gammaldags stil för att skapa känslan av att: " jag vill sjunka ned och läsa". Säkert kan man också jobba med säsongsutbudet och på sommaren ha till exempel en hängmatta. Jag tycker man kan skapa spännande miljöer som inbjuder till läsning och sätter fantasin i rullning. Harry Potter på en tråkig stålhylla är inte samma sak som på en gammal trähylla.

Är det fel att bokhandla på impuls?

- Det där är svårt. Impuls har fördelar. Kanske, kommer man hem med något nytt, något annat än vad man annars inte skulle ha fått. Bara man läser den så kan det vara en utvecklande sak.