Kultur o Nöje

Carolina Neurath: "Gränslösa"

ny bok Artikeln publicerades
Carolina Neurath.
Foto:anna-lena ahlström
Carolina Neurath.

Ekonomijournalisten Carolina Neurath debuterade förra året med ”Fartblinda”. Nu kommer uppföljaren ”Gränslösa”, som handlar om en sjaskig lånemarknad. Den är mycket bättre än debuten, tycker recensenten Kerstin Bergman.

Carolina Neurath

”Gränslösa”

(Piratförlaget)

I ”Gränslösa” diskuterar Carolina Neurath den omoraliska lånemarknaden där man lånar ut pengar med skyhöga räntor och utan någon som helst säkerhet till människor som inte kvalificerar sig för vanliga lån.

Även denna gång får vi i detektivrollen följa ekonomijournalisten Beatrice Farkas i Stockholm.

I ”Gränslösa” granskar Farkas ett prisbelönat låne­bolag som tjänar stora pengar på ett tvivelaktigt företagskoncept. När så företagets unge vd försvinner och visar sig ha blivit kidnappad, och Farkas själv både blir hotad och anklagad för insiderhandel, drar det igång på allvar.

Ämnet med lånemarknaden känns högaktuellt i dag när spelbolagen tar en allt större plats i tv-reklamen och det ofta talas om lånefällor och skuldsanering. Då är det intressant att få se branschen lite från insidan, även om romanens fiktiva lånebolags ledning ibland talar i klichéer som närmast gör dem till karikatyrer av ondskefulla lånehajar som utnyttjar de allra svagaste för egen vinnings skull.

Överhuvud taget skildrar Neurath en värld som är svartvit, vilket gör att de flesta av hennes gestalter blir lite platta. Undantaget är den försvunne vd:n som tvivlar på sin egen skapelse.

Han genomgår också en förändring genom romanen och börjar ifrågasätta mycket av vad han och kollegorna står för. Detta gör honom intressant, även om också han är relativt förutsägbar. Däremot förblir Farkas i huvudrollen mest polerad yta och yrkes­ambitioner.

Neuraths deckardebut, ”Fartblinda” från förra året, led av brist på spänning och tempo. Men på den fronten har Carolina Neurath gjort en rejäl uppryckning i ”Gränslösa”, och även om det tar ett tag innan det verkligen kommer i gång, lyckas hon nu få till ett betydligt bättre driv i berättelsen.

Debuten var också i princip befriad från blod och våld, men även detta har författaren skruvat upp några snäpp, inte minst i skildringen av hur kidnapparna behandlar sitt offer.

Genremässigt har Neurath nu tydligare närmat sig den i Sverige så populära journalistdeckaren.

Här har vi den ensamma undersökande journalisten inspirerad av den amerikanske hårdkokta privat­detektiven i huvudrollen, och med hjälp av hoten mot detektivgestalten

och det traumatiska kidnappningsdramat förses ”Gränslösa” också med en hel del thrillerinslag. Detta saknades i Neuraths debut, men har annars varit mycket populärt på den svenska deckarscenen de senaste åren.

Med ”Gränslösa” har Carolina Neurath således tagit ett rejält kliv i positiv riktning, även om det fortfarande återstår en del för att trängas med författarna i det riktiga toppskiktet.