Kultur o Nöje

Gertrud Larsson: "Nedläggningen gynnar de mörka krafter pjäsen tar upp"

Teater Artikeln publicerades
Gertrud Larsson säger om sin pjäs "Främling" att den i sin första akten berättar om Bert Karlssons 90-tal med bland annat Ny Demokrati, medan den andra akten utspelar sig i nutid där de mörka krafter som Bert Karlsson tidigare släppt fram nu hunnit ikapp honom.
Foto:ANDERS WIKLUND
Gertrud Larsson säger om sin pjäs "Främling" att den i sin första akten berättar om Bert Karlssons 90-tal med bland annat Ny Demokrati, medan den andra akten utspelar sig i nutid där de mörka krafter som Bert Karlsson tidigare släppt fram nu hunnit ikapp honom.

Dagen efter beskedet om att hennes pjäs "Främling" ställs in bestämmer sig Gertrud Larsson för att inte hålla tyst. "Det här visar på vilket oerhört ängsligt kulturklimat vi har fått", säger hon.

Torsdagen den 6 oktober var planerad premiärdag för Gertrud Larssons nya drama "Främling", en politisk tidskommentar speglad genom Bert Karlssons tidiga 90-tal och nutid, då schlagerkung med politiska ambitioner, idag en entreprenör inom asylboendets bransch.

– Det här är inte en biografisk pjäs om Bert Karlsson, utan jag använder honom för att skildra den svenska flyktingpolitiken, en av vår tids absolut största och viktigaste frågor. Vad gör vi idag? Och vad gjorde vi för 25 år sedan, då han och Ian Wachtmeister startade Ny Demokrati?

Det är torsdag förmiddag, säger på telefon att hon har sovit få timmar och under natten bestämt sig för att prata. Om chocken och ilskan som onsdagens nedläggningsbeslut innebar, om sorgen över att månaders hårt arbete som en hel teaterensemble – från teknik till mask och musik och skådespeleri – satsat skrotas, blir till intet på ett ögonblick.

    Så hon skrev en artikel på DN Kultur om situationen och hon gör intervjuer med olika parter, som gamla hemstadens Kristianstadsbladet. Här skulle pjäsen ges på teatern om cirka en månad och enligt teaterföreningens Jan Carlsson var föreställningen slutsåld.

    – Ja, suckar Gertrud Larsson, det är helt obegripligt att "Främling" inte kommer till Kristianstad. Och Anna-Lena i huvudrollen, nu får inte heller hon spela den i sin hemstad. Allt det här är så fruktansvärt tråkigt.

    Hur mår du idag?

    – Jag är trött och ledsen, men inte knäckt.

    Enligt Riksteaterchefen Måns Lagerlöf nådde inte produktionen upp till den kvalitetsnivå teatern sätter för att skicka ut en pjäs på turné i Sverige. När Gertrud Larsson nåddes av beskedet på telefon dagen innan premiären var hon helt oförberedd. Ingen hade under arbetets gång tagit upp det här med henne.

    – Varken jag eller någon i ensemble visste något om detta i förväg eller kan förstå det nu i efterhand. Alla är chockade, ledsna och arga.

    Vad har du fått för information om anledningen bakom beslutet?

    – Samma som du, jag vet inte mer än de officiella resonemangen om att pjäsen inte nådde upp till de nivåer man hade satt. Det sorgliga i detta är att själva teaterchefen inte sett föreställningen. Han såg det publikgenomdrag vi hade i torsdags, en vecka innan premiären, men han såg inte den så kallade presspremiären på Riksteatern i Stockholm och han såg inte genrepet. Han lägger alltså ner en pjäs han inte sett.

    Vad tycker du om det?

    – Man lägger inte ner en föreställning dagen innan premiären. Antingen skjuter man fram premiären eller så byter man ut regissören.

    Vilket hade du föredragit?

    – Jag vet inte. Just nu hoppas jag att någon annan teater vill ta sig an föreställningen.

    Vad är det för pjäs som vi nu inte får se?

    – Jag har gjort som vanligt när jag skriver, först skrattar man, sedan vrider jag åt kniven. "Främling" är rolig, men också allvarlig och otäck.

    Fanns inte den balansen i regissör Alexander Öbergs tolkning?

    – Under de senaste veckorna har jag följt repetitionsarbetet på nära håll, och det jag såg i början var en tolkning som gjorde att det allvarliga budskapet höll på att tramsas bort. När jag framförde min åsikt tyckte jag efterhand att det blev bättre, och det jag fick se på genrepet var en bra pjäs. Att den inte skulle få premiär fanns inte på kartan.

    Expressens recensent sågade den efter den speciella premiären för pressen.

    – Jo, men hon verkar ha trott att det hon skulle få se var en biografisk historia om Bert Karlsson, hon verkar överhuvudtaget inte ha förstått dess politiska budskap. Men jag vet att den recensionen har både teaterchefen Måns Lagerlöf och regissör Öberg läst, och den verkar ha bidragit till att de blev så rädda att de fattade det här beslutet.

    Rädda för vad?

    – Jag tycker det här beslutet visar hur oerhört ängsligt kulturklimatet har blivit i vårt land. Det här är en viktig pjäs om stora frågor i vår samtid, då är man från Riksteatern rädda för att tycka fel i de här frågorna. Men i mina pjäser berättar jag aldrig för folk vad de ska tycka, jag uppmanar publiken istället att tänka själva. Jag kanske ska sluta med det, det kanske inte fungerar längre? Är det åter dags för plakat-teatern?

    I det perspektivet, vilka konsekvenser menar du att ett sådant här beslut får?

    – Jag lyfter i min pjäs fram de mörka krafter som är så starka idag, och som Bert Karlsson var med och släppte fram för 25 år sedan. Att då lägga ner min pjäs spelar just de här krafterna i händerna. Det är fruktansvärt sorgligt.

    Efter beskedet om nedläggningen har Bert Karlsson sagt att teatern är en lekstuga.

    – Ja, jag såg det. Går det till som det har gjort i det här fallet har han en poäng, men det stämmer inte, teatern är ingen lekstuga. Vi är seriöst arbetande människor. Det och att nedläggningen dessutom innebär att skattemedel kastas bort kommer allt detta att leda till att kulturföraktet späs på ytterligare.

    fakta

    "Främling"

    Den nya pjäsen av Gertrud Larsson, dramatiker från Kristianstad, är en Riksteaterproduktion om Bert Karlsson och flyktingfrågan.

    Premiären var planerad till den 6 oktober i Skövde. Dagen innan tog Riksteaterns chef Måns Lagerlöf beslut om att lägga ned hela produktionen.

    Visa mer...