Kultur o Nöje

Malmö Opera: "Snödrottningen"

Opera Artikeln publicerades
De tre huvudpersonerna möts i dramats slutskede, de båda barnen Gerda (Frida Johansson) och Kaj (Wiktor Sundqvist) och Snödrottningen (Susanna Stern).
Foto:
Gerda (Frida Johansson) får bland annat hjälp av renen Bä (Bengt Krantz) i sin jakt för att befria sin vän Kaj.
Foto:
Snödrottningen (Susanna Stern) utövar sin makt över den tillfångatagna pojken Kaj (Wiktor Sundqvist).
Foto:

Familjeoperan "Snödrottningen" är en helhetsupplevelse med ett värmande och tidsaktuellt budskap. Kulturredaktören Sune Johannesson är en av flera som applåderar Malmö Operas nya julsatsning.

"Snödrottningen"

Musik:

Benjamin Staern

Libretto:

Anelia Kadieva Jonsson efter HC Andersens saga

Scenografi:

Rikke Juellund

Med:

Susanna Stern, Frida Johansson, Wiktor Sundqvist, Sebastian Durán med flera. Malmö Operaorkester med dirigent Stefan Solyom.

Spelas på Malmö Opera till 8 januari 2017.

Premiären 17/12

direktsändes i radions P2, finns fortfarande att lyssna på SR Play.

Jag ser nyskrivna operan "Snödrottningen" dagen efter terrorattentatet mot en julmarknad i Berlin. Den ondska som operan så tydligt sätter på scen är sedan länge vår vardag, liksom motståndet, människornas kamp för att ha rätt till ett lyckligt liv.

Att sedan den terrororganisation som tagit på sig ansvaret för morden i Berlin består av samma två bokstäver som ingår i Snödrottningens skoningslösa vapenarsenal är endast märkligt, men visar ändå på hur tätt sammantvinnade saga och verklighet trots allt är.

Malmötonsättarens Benjamin Staerns första opera riktar sig till barnen, och han lyckas på ett fantastiskt vis ge dramat färg. Musiken sprakar och knastrar, är i ständig rörelse i såväl det stora som det lilla. Bäst beskrivs den med två ord: variationsrikt stämningsfull.

Musiken är alltings grund, den förstärker händelserna och fördjupar både händelserna och karaktärerna. Tidigare verk av Staern visar på hans styrka att skapa rika ljudbilder, en klangmästare har jag tänkt. Så även här.

Likväl. Det är inga melodier som de unga – eller jag, för den delen – nynnar vidare på i hemmen. Det här är först och främst ett kraftfullt och upplysande totalverk som växer till en magisk helhet när den upplevs i salongen.

Där HC Andersens snart 200-åriga saga handlar om kampen mellan ondska och godhet, men också om alla skilda prövningar i vuxenblivandet, koncentrerar sig Malmöversionen på ett mer renodlat drama där ett varmt hjärta kämpar mot en iskall makt.

Helt rätt. Denna tidlösa kamp mellan ont och gott rymmer så många fler bottnar, vilket ger den åldersskiftande publiken möjlighet till egna upplevelser och reflektioner.

Ondskans Snödrottning (Susanna Stern) vill fortsätta styra över sitt känslokalla rike där endast förnuftet råder. I jakt efter en tronarvinge hittar hon den glatt lekande pojken Kaj (Wiktor Sundqvist), som träffas av hennes krossade spegelglas när han gör snöänglar tillsammans med bästa vännen Gerda (Frida Johansson).

Så börjar äventyret. Kaj blir en kall elak människa i Snödrottningens fångenskap, och i sin oro börjar Gerda leta efter sin plötsligt försvunna kamrat och utsätts för både faror och udda möten under sin jakt. Till sin hjälp får hon den flygande spelevinken Kråkan (Sebastian Durán), som vid ett tillfälle till och med släpper loss i Zarah Leander-varumärket "Vill du se en stjärna...".

Som flickan Gerda lyckas Frida Johansson på ett övertygande vis fånga gränslandet mellan barn/vuxen, såväl i spel som sång. Hängivet sökande, samtidigt målmedvetet säker.

Rakt igenom är det ett imponerade sångarlag, från mindre körpartier till den stabilt Lapplandslängtande renen Bä (Bengt Krantz) och den studsigt busiga kråkan.

Tillsammans med scenografin, kostymerna och ljuset - ofta faller även snön över oss i publiken – formar sig "Snödrottningen" till ett rikt äventyr för alla åldrar. Och budskapet, att aldrig sluta tro på hjärtats seger, ja, låt det snöa över oss denna och alla kommande jular.