Kultur o Nöje

Närodlad orkester i sprudlande högform

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Christianstad Symfoniker, här vid ett tidigare tillfälle, lirade i högform i Hässleholm.
Foto:Peter Åklundh
Christianstad Symfoniker, här vid ett tidigare tillfälle, lirade i högform i Hässleholm.

I Hässleholm Kulturhus serie Quattro bjöd i söndags Christianstad Symfoniker på ett radband av "Klassiska pärlor".

Christianstads Symfoniker

Vad: Gästspel med "Klassiska pärlor".

Var & när: Hässleholm Kulturhus den 2 oktober.

Det blev glada, utåtriktade stycken. Menuetten ur Joseph Haydns Symfoni nr 100, en av Antonin Dvoraks slaviska danser eller Benjamin Brittens "Soirées musicales" fritt efter Rossini, varvades med mjukt lyriska, tragiska inslag som Maurice Ravels "Pavane över en död prinsessa" eller Gabriel Faurés skådespelsmusik "Pelleas och Melisande".

Dessutom steg den 25-årige oboistveteranen Ivan Nylander upp från sin plats i orkestern och levererade ett solo, första satsen i Lars-Erik Larssons "Oboeconcertino", med fin klang och känsla för rytm, musik som för tankarna till barock och 1700-tal. Ivan Nylanders spel var helt enkelt lysande.

Andelen unga musiker är påfallande stort vilket bådar gott för denna orkester som grundades 1928.

Gästdirigenten Lars Kvensler ledde rappt och medryckande en orkester i högform. Han kryddade dessutom föreställningen med korta, intressanta kommentarer om tonsättarna och deras verk.

Slutnumret var Jacques Offenbachs härligt ystra ouvertyr till "Orfeus i underjorden" med taktfast handklappning av publiken. Och som extranummer i samma stil Johannes Brahms Ungersk dans nr 5.

Det äldsta inslaget i konserten, en gigue (uråldrig dansform) av 1700-talstonsättaren Georg Philipp Telemann framstod plötsligt som det mest nutida. En stor del av publiken kände omedelbart igen det. Det är signaturmelodi i tv-programmet "Antikrundan". Nyligen spelades ett avsnitt in på Bäckaskogs Slott och när det sänds i vinter kan man på nytt uppleva ett framförande, signerat Christianstad Symfoniker.