Kultur o Nöje

Varje bild berättar en historia ur livet

Kristianstad Artikeln publicerades
Carin Ellberg framför "Big Tree", en skulpturrelief av nylonstrumpor, kaplastavar och leksaker
Foto:Tommy Svensson
Carin Ellberg framför "Big Tree", en skulpturrelief av nylonstrumpor, kaplastavar och leksaker

"Allt kommer från en nära vardag. Det finns bara en källa till konsten: Livet." Säger Carin Ellberg, aktuell med sin första separatutställning i Kristianstads konsthall. Invigning på lördag.

När hon fortfarande var under utbildning vid Kungliga Konsthögskolan väckte Carin Ellberg uppmärksamhet med en porträttserie som växte ur ångesten att hela tiden prestera. Då, 1985, var måleriet centralt i ett konstnärskap som fortfarande skissar fram verk för skulpturala former.

De textila uttrycken kommer ur en återbrukstanke. En sorts motrörelse i konsumtionssamhället. Nylonstrumpan, Ellbergs tidiga signatur, handlar om hållbarhet, livsmönster och drivkraften att förhöja vardagen. Att låta det "vardagligt fula" bli vackert.

– Runt skiftet 1980-90-tal var konstscenen manligt dominerad: Det stora måleriet, de stora skulpturerna i granit och brons. För mig var det självklart att utgå från vardagen, och använda material som vi ständigt omger oss med. Nylonstrumpan fanns i nästan varje kvinnas vardag, trots att ingen egentligen tyckte om den. Den är tråkig, trivial, till och med ful. När den blir ett inslag i konsten lyfter man upp det triviala.

Rundjärn, sten och glas är andra material, sedan Carin Ellberg sökte det tredimensionella. Det rent dekorativa intresserar henne inte, däremot fascineras hon av detaljer: "Jag rör mig ofta i mikro- och makrovärldarna".

Varje bild, varje skulptur berättar en historia ur livet, med nyanser av glädje, sorg, kärlek, saknad. Och berättaren litar på intuition.

– Arbetet tar mig till en plats och jag inser nästan alltid att det som händer där kommer från mitt undermedvetna, säger Ellberg.

Vi står framför den två meter höga "Big Tree", en skulpturrelief från 2002 av nylonstrumpor, kaplastavar och leksaker. Som granne svävar "Följeslagare", "åtta individer" av ståltråd, nylonstrumpor, ätpinnar och hundhår.

I dag, säger Ellberg, har hon kommit "havsnära", med inspiration av allt som lever i och kan resa sig ur vatten – och i ett av konsthallens inre rum visas: "Strandnära varelse". Konstnären kallar verket "Farsan", en symbol för den sörjande mannen. Hennes egen far.

– Jag förlorade min mamma och min far förlorade sin fru. För mig är detta bilden av hans sorg, stenen som tynger ett hjärta.

Ellbergs egen saknad är en av flera associationer i titelverket. "Mother of Pearl", skulpturen, är såld till Moderna Museet, men originalskissen ingår i konsthallens utställning.

Fakta

Utställning

Titel: "Mother of Pearl and followers".

Konstnär: Carin Ellberg.

Verk: Skulptur och teckningar.

Var: Kristianstads konsthall.

När: 11 juni–18 september, vernissage 11 juni klockan 14. Cecilia Widenheim, Malmö konstmuseum, inviger.

Visa mer...