Annons

Bokhandeln hoppas på vädergudarna

En snöstorm sabbade försäljningen under reastarten förra året. Nu håller den fysiska bokhandeln tummarna för vackert väder den 27 februari när årets bokrea inleds. Även i år satsar man på nya titlar och ett stort utbud av barn- och ungdomsböcker.
Bokrean • Publicerad 26 februari 2018 • Uppdaterad 27 februari 2018
Nu är årets bokrea igång.
Nu är årets bokrea igång.Foto: Pontus Lundahl/TT

Harold Op het Veld, sortiments- och logistikchef på Akademibokhandeln, minns förra årets reapremiär med viss fasa. Just den dagen spelade vädergudarna bokhandlarna ett spratt och ställde till med ett våldsamt snöväder – vilket fick kunderna att stanna hemma i stället för att handla reaböcker.

- Första dagen på bokrean är en jätteviktig försäljningsdag för oss, så vi hoppas på bra väder i år, säger han.

Annons

Ny statistik från Förläggareföreningen visar att försäljningen under bokrean 2017 minskade med 1,9 procent, eller sex miljoner kronor. Men Harold Op het Veld beskriver rean som fortsatt mycket viktig för bokhandeln – framför allt ute i butik.

- Bokrean är större ute i butik. Kunderna vill botanisera, göra fler köp och inspireras och vi ser att den är viktigare för den fysiska bokhandeln än för nätet.

Bland årets förväntade storsäljare i handeln finns Augustpristagaren Johannes Anyurus roman "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", flera titlar av Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro och Thomas Erikssons succéböcker "Omgiven av idioter" och "Omgiven av psykopater". Den sistnämnda saluför nätjätten Adlibris exklusivt – ett grepp som har blivit allt viktigare för aktörerna på marknaden.

- Sådana böcker drar volym och intresse. Alla vill ha dem så det är en tuff förhandling med förlagen. Men det hör liksom till – alla behöver dragare, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Trots att nätbokhandeln ökade sin försäljning på förra årets bokrea med drygt åtta procent är rean inte riktigt lika avgörande för företag som Adlibris och Bokus.

- Januari som försäljningsmånad är större för oss än bokreaperioden, konstaterar Sakari Luovio och berättar att det är då som det mesta av kurslitteraturen till studenter säljs.

- Vi står inte och faller med bokrean. Den är viktig, men är egentligen en kampanj bland andra stora kampanjer.

Där nätbokhandeln satsar på många titlar – Adlibris rear ut över 4000 titlar och Bokus omkring 5000 – har den fysiska bokhandeln generellt färre titlar, men större volymer. Akademibokhandeln säljer 850 olika titlar, men antalet böcker som reas ut är över en miljon exemplar.

Under förra årets bokrea var det dagligvaruhandelns försäljning som minskade mest, med hela 14 procent. Charlotta Svarfvar, sortiments- och inköpschef på ICA Sverige (som inte har tappat lika mycket som resten av dagligvaruhandeln), menar att en viktig anledning är det digitala skiftet. Kunderna köper mer e-böcker och abonnerar på olika strömningstjänster i stället för att läsa fysiska böcker. ICA:s nya strategi är att sälja mer böcker på e-handelskanalen ICA Hemma _ och man jobbar också hårt för att identifiera vilka fysiska böcker som fortfarande är attraktiva.

- Barn- och ungdomsböcker är inte lika påverkade, här är det fortfarande viktigt med läsförståelse och läsning för barn, säger hon.

Annons

ICA är inte ensamma om att satsa på barn och ungdomar under rean. I Akademibokhandelns sortiment är 230 av de 850 reatitlarna barn- och ungdomsböcker. (TT)

Sara Ullberg/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons