Färgstarkt Nationalmuseum i världsklass

Stockholm ,
Nationalmuseum i Stockholm redo för att öppna den 13 oktober. Över trehundra fönster har renoverats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nationalmuseum i Stockholm redo för att öppna den 13 oktober. Över trehundra fönster har renoverats.

Fem års väntan är över. Den 13 oktober invigs nyrenoverade Nationalmuseum i Stockholm – ett helt annat museum och en långt häftigare upplevelse än det gamla. Originalbyggnaden från 1866 är återskapad men också djärvt moderniserad.

Färgerna är en del av revolutionen. Starkt orangeröda väggar framhäver samlarkabinettet från 1600-talet där måleri, möbler och konsthantverk, tack vare den nya klimatanläggningen, nu ryms sida vid sida.

- Vi ville hitta kontrastfärger som lyfter verken. Målet är också att det ska kännas modernt för oss i dag, hade vi bara rekonstruerat 1800-talsfärgerna hade det varit som ett 1800-talsmuseum, säger Helena Kåberg, intendent och ansvarig för den nya presentationen av Nationalmuseums samlingar.

1900-talets vita väggar reducerade mörka målningar till svarta hål. En klenod som Alexander Roslins "Damen med solfjädern" hänger numera i ett pastellgrönt 1700-talsrum, Rembrandts enorma "Batavernas trohetshed" visas tillsammans med hans lika dyrbara, en gång stulna lilla självporträtt, på blågrå väggar, resultatet av en nogsam procedur för att se vilken nyans som bäst framhäver det storartade 1600-talsmåleriet och det pampiga svarta skåpet från samma tid.

Intendenten Helena Kåberg gläds tillsammans med övrig personal åt att äntligen få ta emot publiken efter den fem år långa renoveringen.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Intendenten Helena Kåberg gläds tillsammans med övrig personal åt att äntligen få ta emot publiken efter den fem år långa renoveringen.
Tack vare den nya klimatanläggningen, till stora delar gömd i golv, kan nu måleri, möbler och konsthantverk visas sida vid sida.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Tack vare den nya klimatanläggningen, till stora delar gömd i golv, kan nu måleri, möbler och konsthantverk visas sida vid sida.
Den ornamenterade trapphallen har fått behålla den ursprungliga färgsättningen från 1800-talet. Entréns stora fönster är numera fria.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Den ornamenterade trapphallen har fått behålla den ursprungliga färgsättningen från 1800-talet. Entréns stora fönster är numera fria.

Delar av rokokon visas mot gult. 1800-talets svulstiga fajansvaser mot lila. Det franska 1870-talsmåleriet, Renoir, Degas och Manet, förstärks av en intensiv grönblå nyans som scenograferna till slut, och med övertygande bevisning, fick godkänd av Statens Fastighetsverk som den ultimata bakgrundfärgen.

De publika ytorna har ökat med en tredjedel. Kontor, verkstäder och förvaring har flyttats ut från museet och besökarkapaciteten är nu fördubblad.

I trapphallen hänger Louis Jean Desprez enorma målning föreställande Gustav III på julmässa i Vatikanen, liksom 1800-talskakelugnen i en annan sal bara två av de ytterligare 3|500 verk och föremål ur samlingarna som museet nu kan visa.

En bärande idé bakom renoveringen för drygt 1,2 miljarder kronor har varit att så långt det är möjligt frilägga och återskapa det museum som tysken Friedrich August Stüler en gång ritade och som till skillnad från hans Neues Museum i Berlin aldrig skadats av något krig, däremot förvanskats med vita utställningsväggar, övermålade takkupoler och inte minst alla överbyggda fönster.

- Det här handlar ju om att göra huset rättvisa. Det här är den bäst bevarade museibyggnaden av sitt slag i världen, säger Helena Kåberg.

Fönstren är öppna igen, liksom de takfönster på översta våningen som förr täcktes med svarta sopsäckar. I nya Nationalmuseum flödar dagsljuset tack vare modern glasteknik, och genom fönstren syns kända Stockholmsbyggnader och träd som suggestiva siluetter. I det lilla kabinettet med ikoner förstärks den österländska stämningen av kottkupolen på Lydmars hotell.

Det som för fem år sedan var betonggjuten hörsal respektive hermetiskt tillsluten restaurang är nu två återskapade och luftiga ljusgårdar med nygjorda stjärntak. Den ena en skulpturgård med trivsamma sitthörnor och ljuddämpande väggar.

Den helt nya och påkostade restaurangen har utsikt. Även de stora fönstren i entréhallen är numera öppna och befriade från tidigare utställningsvepor.

- Nu ser man hur vattnet glittrar, säger Helena Kåberg nöjt när hon går nerför trappan.

Den som tidigare lojt passerat Carl Larssons många muralmålningar gör det inte längre, och kanske tar man sig också en funderare över de stora "änglagloriorna", hypermodern takarmatur vald av arkitektkontoren Wingårdhs och Wikerstål. (TT)

Den moderna färgsättningen är en del av revolutionen och vald av museets egna medarbetare och scenografer. Det franska 1870-talsmåleriet visas mot intensivt blågrönt.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Den moderna färgsättningen är en del av revolutionen och vald av museets egna medarbetare och scenografer. Det franska 1870-talsmåleriet visas mot intensivt blågrönt.
Den stora ljusgården i museets mitt är återskapad med ett nygjort tak som harmonierar med byggnaden från 1866. För fem år sedan var den en fönsterlös restaurang.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Den stora ljusgården i museets mitt är återskapad med ett nygjort tak som harmonierar med byggnaden från 1866. För fem år sedan var den en fönsterlös restaurang.
John Singer Sargents målning av den arbetande Claude Monet ingår i utställningen med Sargents måleri som nu visas på Nationalmuseum.
Foto: Nationalmuseum
John Singer Sargents målning av den arbetande Claude Monet ingår i utställningen med Sargents måleri som nu visas på Nationalmuseum.

Fakta

Nationalmuseum 2018

John Singer Sargent målade normbrytande kvinnor, vidsträckta alplandskap och Venedigs kanaler. Nu blir den kosmopolitiske brittamerikanens måleri en del av Nationalmuseums återinvigning.

På 1890-talet porträtterade John Singer Sargent "den nya kvinnan", den utbildade och yrkesarbetande, ofta i poser och med ansiktsuttryck som fram tills nu varit förbehållna framgångsrika, intellektuella män. Han målade kvinnliga artister, läkare och socialarbetare som han kände.

Född i Florens av förmögna amerikanska föräldrar hade Sargent utbildat sig i Paris och sedan flyttat till London.

Det var som klassisk porträttmålare som han gjorde sig ett namn. Men den produktive John Singer Sargent, personligt bekant med både Claude Monet och Anders Zorn, tröttande så småningom på att porträttera på beställning och övergick 1907 helt till att måla de motiv som han gillade själv: alplandskapen, Venedig och sina vänner.

När hans systerdotter dödades under ett bombanfall i Paris våren 1918 blev färgskalan mörkare. Sargent tackade ja till en förfrågan från brittiska regeringen om att bli krigskonstnär och reste till fronten i norra Frankrike där han skildrar krigets meningslöshet.

I dag är hans måleri känt framför allt i USA och England. Utställningen på Nationalmuseum är den största hittills i Norden. Den visas till 13 januari.

Invigningen

Kungen klipper bandet när Nationalmuseum invigs lördagen 13 oktober. Överintendent Susanna Pettersson håller invigningstalet. Under invigningsceremonin på kajen utanför museet framträder Tensta Gospel Choir, Kitok, Frida Hyvönen och Sofia Karlsson. Publiken får köa och släpps sedan in cirka klockan 11.30. Museet har extra långa öppettider under lördagen och söndagen.

Renoveringen i siffror

5 år har museet varit stängt.

1,2 miljarder kronor har renoveringen kostat.

300 fönster har renoverats.

2000 nya armaturer har installerats.

2000 personer ryms nu i museet samtidigt, dubbelt så många som tidigare.

800000 besökare per år räknar museet med att ta emot, även det en fördubbling.

5200 konstverk och föremål visas nu ur samlingarna, mot 1200 före renoveringen.

Ett 30-tal formgivare och konstnärer har deltagit i utformningen av den nya restaurangen som sträcker sig längs museet ena långsida och ena kortsida.

23 publika toaletter finns tillgängliga, jämfört med de 7 som fanns tidigare.

Måleri och design

Förutom salarna med verk ur samlingarna, därtill barnens egen visningssal, öppnar Nationalmuseum med tre tillfälliga utställningar:

1. John Singer Sargent (1856-1925), i Storbritannien och USA vida känd för sina porträtt, stad- och alpmotiv.

2. "Design stories" presenterar nio svenska formgivare och designföretag som på olika sätt använder sig av berättelser.

3. "'A&E Design". Ergonomiska vardagsföremål designade av Tom Ahlström och Hans Ehrich.

Visa mer...