Folketeatret, Köpenhamn: "Surstrømning"

Teater ,
Vem klarar bäst av svensktesten? En scen ur sommarpjäsen "Surstrømning".
Foto:
En scen ur sommarpjäsen "Surstrømning", som just nu spelas i Köpenhamn. Snart reser den vidare ut i Danmark.
Foto:
Blågult konfettiregn. En scen ur sommarpjäsen "Surstrømning".
Foto:
För att överleva sitt sjunkande land måste danskarna fly. En scen ur sommarpjäsen "Surstrømning".
Foto:

Danmark sjunker, och en handfull danskar får lov att söka asyl i Sverige. Men vem ska få plats? Kulturskribenten Martin Lagerholm ser Gertrud Larssons och Åsa Asptjärns nya svensk-danska satir "Surströmming".

"Surstrømning"

Av:

Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn

Regi:

Kasper Sejersen

Scenografi:

Laura Rasmussen

scen:

Signe Barfoed, Hans Holtegaard, Lisbeth Knopper, Morten Bo Koch, Anders Brink Madsen, Camilla Gjelstrup, Holger Østergaard

Spelas på Folketeatret,

Köpenhamn, till 7/6.

Spelas därefter på turné

i stor del av Danmark under sommaren.

Artikeln publicerades 5 juni 2017.

Ponera att ett gigantiskt smältande isberg till följd av de akuta klimatförändringarna satte hela Danmark under vatten – vart skulle vårt kära broderfolk då ta vägen?

Så ser hur som helst de drastiska förutsättningarna ut i den satiriska pjäsen ”Surstrømning” av den svenska dramatikern Gertrud Larsson och författaren Åsa Asptjärn, i andra sammanhang mest kända som humorduon Åsa & Gertrud.

Tack vare dronning Margrethes släktförbindelser med det svenska kungahuset, tillåts en handfull danskar att söka asyl i Sverige. Signe Barfoeds svenska superhjälte, med svenska flaggan som slängkappa och med perfekt svensk diktion, har 24 timmar på sig att välja ut fem danskar som tillsammans skall representera ett tvärsnitt av det danska folket: en hyggesexist, en hyggerasist, en grisbonde, en handelsbodsinnehavare och en kulturradikal storstadskvinna. För att förhindra eventuellt motstånd från sina utvalda, avväpnar hon var och en av dem med hjälp av en burk surströmming som får samtliga att snällt tuppa av.

I en samproduktion mellan sex teatrar i Danmark (Vendsyssel Teater, Randers Egnsteater, Team Teatret, Teatret Svalegangen, Teater Nordkraft och Folketeatret) turnerar den skruvade komedin under sommaren runtom i landet, på sistnämnda teater just nu i samband med teaterfestivalen CPH Stage i Köpenhamn.

Blackboxscenen Hippodromen ramas här in av två handbollsmål och ribbstolar (Danmark), som i pjäsens andra del hjälpligt kan tjäna som gränskontrollstationer och lägerförvaring för de fem danska flyktingarna (Sverige).

Spelet hos den sjuhövdade ensemblen är frejdigt, kvickt och med bra komisk tajming. Många småroliga kvickheter om kulturskillnader mellan jyllänningar och själlänningar roar den danska publiken, men inte fullt lika mycket som andra aktens drift med de uppenbarligen avgrundsdjupa skillnaderna mellan danskars och svenskars syn på livet.

Nå, är det bra teater? Jovars, eller nja – formen påminner främst om klassisk revyteater, med allt vad det innebär av grovhuggna karikatyrer, enkelt scenspråk och fyrkantig regi. Men som med de flesta revyer kan man inte heller här låta bli att momentant tycka att det är ganska roligt. Och visst finns det hur många goda skäl som helst att häckla den humanistiska stormakten Sveriges stelbenta förnumstigheter, för att inte tala om dess hyckleri och dubbla agendor.

För att detta skulle resultera i en verkligt träffsäker föreställning, hade Larsson/Asptjärn dock fått anstränga sig litet mer och söka sig något bortom de vid det här laget rätt uttröskade skämtsamma klichébilderna om dansk øl och svensk Ramlösa, danskt mansgriseri och svenska könsneutrala pronomen.

Som satir faller ”Surstrømning” hårt och platt till marken, i synnerhet som uppsättningens underförstådda paralleller till människor på flykt längre bortifrån och närmare verkligheten aldrig bränner till.

Där hade man kunnat förvandla denna muntra men rakt igenom ofarliga fars till något som bet ifrån på riktigt och slog en till marken – som en nyöppnad burk surströmming.