Annons

Fries lyrik riktar läsarblicken utåt

Jonna Fries andra diktsamling undersöker natten, riktar blicken utåt mot krig och flykt och tecknar bilder av landskap. Linn Svalö har läst.
Publicerad 1 juni 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Jonna Fries dikter ger en känsla av tyngd.
Jonna Fries dikter ger en känsla av tyngd.Foto: Oppenheim förlag

Fem år efter debutdiktsamlingen ”Omgångar” är Jonna Fries nu aktuell med ”Skalv”. I debuten orienterade sig diktjaget inåt: tumlandes bland arvsmassa, sökandes efter ett jag att fylla ut huden med och ett prövande av kärlek.

I aktuella ”Skalv” grenar innehållet ut sig i olika riktningar. Hästar, kropp, landskapsbilder och kärlek. Men blicken är också riktad bredare, ut mot världen, fastkrokad i händelser. Dåtid binds samman med nutid, ransoneringskuponger på en vaxduk är:

Annons

”bitarna/ som ett ofrånkomligt eko/ av tågen och gaskamrarna/ bredvid sockerskålen och kopparna”.

Världen skälver, men är ändå densamma, skriver Fries fram. Förändras gör den enskilda människan. Av att packa ner ett liv och stega över okänd mark.

”ett pass/ med ett hejdat ansikte/ och måttraden av ett liv

som om det skulle kunna vara/ samma människa/ som sedan öppnar en sådan väska”.

Genom boken återkommer natten och ett undersökande av vad den är. De dikterna rör sig närmre ett jag och dess inre, men inte på ett lika grävande vis som i debuten.

Natten beskrivs som ett hamrande genom blodomloppet, en ålning genom ådrorna med kraften hos ett vapen och ett hängande timmerlass kring halsen på en häst. Den är ett ofrånkomligt och tungt tomrum, omöjligt att värja sig mot.

Det är den känslan, ofrånkomlighet och tyngd, som binder samman dikterna i ”Skalv”.

LINN SVALÖ

Fotnot: Jonna Fries skriver om barnlitteratur på Borås Tidnings kultursidor. Hennes diktsamling recenseras därför av Linn Svalö, oberoende recensent.

Annons
Annons
Annons
Annons