Annons

Höginspirerad och medmänsklig resa

Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” har blivit opera, och när den nu inleder hösten på Malmö Opera är det med en imponerande trio sångerskor i de ledande rollerna. Men hur är operan? Musikskribenten Mattias Gejrot var på fredagens premiär.
Opera • Publicerad 14 september 2019 • Uppdaterad 15 september 2019
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Eva (Erika Sunnegårdh) och Helena (Helena Juntunen) i en scen ur ”Höstsonaten”. Operan ges under september månad i Malmö.
Eva (Erika Sunnegårdh) och Helena (Helena Juntunen) i en scen ur ”Höstsonaten”. Operan ges under september månad i Malmö.Foto: Jonas Persson
Eva (Erika Sunnegårdh) och Charlotte Andergast (Charlotte Hellekant) i en scen ur nya operan ”Höstsonaten”.
Eva (Erika Sunnegårdh) och Charlotte Andergast (Charlotte Hellekant) i en scen ur nya operan ”Höstsonaten”.Foto: Jonas Persson

Konsertpianisten Charlotte Andergast, gestaltad av Ingrid Bergman, äger på många sätt Ingmar Bergmans ”Höstsonaten”, ett stramt litet mästerstycke till film. Vid Charlottes sällsynta besök hos dottern Evas ensliga norska prästgård möts hon av en orkan av ovett en sen natt. Men mamman låter det i princip rinna av sig och flyr fältet till ännu en glansfull turné. I filmen framställs Eva av Liv Ullman som enastående grå och trulig: en obalans i skildringen som regissören senare beklagat.

I operaversionen av historien, med urpremiär i Helsingfors 2017, har balansen hamnat rätt. När ”Höstsonaten” i fredags öppnade på Malmö Opera, kan man konstatera att ett gripande musikdramatiskt smycke får klinga ut, på sina villkor fullt i paritet med originalfilmen.

Annons

Modern och dottern (Charlotte Hellekant och Erika Sunnegårdh) speglar varandra på scenen, som jämbördiga. I de avgörande uppgörelserna framsjungs deras livstrauman i långa stycken ovanpå varann: överraskande effektivt för att hindra de enskilda litaniorna att ta överhanden. I stället lyser relationens smärtpunkt fram, försöken till närmande, bortstötandet – och möjligheten till försoning.

Opera är det men med originaltexten gärna exakt återgiven, och snarast reciterad sångligt än melodiskt utvecklad. Sebastian Fagerlunds musik håller föreställningen i ett orkestralt grepp och Malmö Operaorkester under Patrik Ringborg hade på premiären en höginspirerad, ja elektrisk kväll. Till starkt rytmiska inslag genomskimrar ett ofta solistiskt piano. Intressant nog får aldrig pianotoner klinga på scenen – som i en berömd sekvens i filmen – utan finns som ett trollspöaktigt moment i den inre musik som orkestern representerar genomgående.

Det är dramats själsliga temperatur vi följer: en hisnande färd som inleds i ett tätt, isande skräcksvall, likt en förbannelse över tingen, och för till slutets susande stillhet. Däremellan ryms ett antal subtilt klang- och rytmsatta stationer. En sånglig höjdpunkt är den stort anlagda dialogen där Evas make, prästen Viktor (Fredrik Zetterström) berättar för Charlotte om sin känslomässiga förlamning inför sorgen efter prästparets son, död i en olycka som fyraåring. Maken och mågen Viktors roll lyfts fram i operan, och sätts tydligare i samband med den förstelnade divan Charlotte. De är bägge auktoriteter för sin församling. I Charlottes fall gestaltas den, med en knivsudd humor, av Malmöoperans kör – en finkulturell fanskara, som med tiden framstår mer stalkeraktiga, kanske demoniska: poängen är att divan har svårt att leva utan dem.

I operans balansfördelning blir Evas sängbundna, ospecificerat nervsjuka syster Helena (Helena Juntunen) snarast lite nedtonad, till skillnad från filmen där Lena Nymans intensitet är närmast outhärdlig. Juntunen kan inte göra så mycket av rollen, även om hon i ett vackert parti själv får lägga fram sin historia.

Regi och scenografi är betecknande nog signerade samme man, franska teatermannen Stéphane Braunschweig. Scenbilden spelar i hög grad roll, med ett mer eller mindre genomsiktligt stort drömrum i centrum – ett hjärta i denna poetiska, medmänskliga scenberättelse.

Opera

”Höstsonaten”

Musik: Sebastian Fagerlund

Libretto: Gunilla Hemming

På scen: Charlotte Hellekant, Erika Sunnegårdh, Fredrik Zetterström, Helena Juntunen med flera

Med Malmö Operaorkester och Malmö Operakör, med dirigent Patrik Ringborg

Premiär på Malmö Opera, fredag 13/9. Spelas till 28/9.

Mattias Gejrot
Annons
Annons
Annons
Annons