Ifö Center – här knyts det lokala och globala samman

Krönika
På Ifö Center sker flera möten, mellan det gamla och nya, mellan det lokala och det globala. Här ses en av väggmålningarna som vuxit fram under senare år, av Kim DeMåne.
Foto: Lasse Ottosson
På Ifö Center sker flera möten, mellan det gamla och nya, mellan det lokala och det globala. Här ses en av väggmålningarna som vuxit fram under senare år, av Kim DeMåne.

Nyligen kom beskedet att Ifö Center får ta över de gamla fabrikslokalerna som tillhört Ifö Ceramics. Ett besked som kan få stor betydelse, tror kulturjournalisten Carolina Söderholm och menar att det här har under de senaste åren blivit en unik plats som inte bara lyfter orten Bromölla. Även konstlivet i regionen lyfts.

När den belgiske konstnären ROA målade sin T-Rex på fabriksväggen 2014 inleddes en ny epok i Bromöllas historia. Det finns inget annat sätt att uttrycka det. Vem hade kunnat tro att framtiden skulle ligga i ett fallande dinosaurieskelett? Men då Ifö Center startade på det gamla industriområdet vid Ivösjöns strand, satte de igång ett projekt som skulle växa och förgrena sig långt bortom Skånes gränser.

Under de senaste fem åren har ett stort antal uppmärksammade konstnärer gästat centret. Här har de mötts av kunnigt engagemang, getts fria händer och enorma ytor till förfogande. Resultatet är en serie monumentala verk av världsklass som gett genklang lokalt, nationellt och internationellt inom gatukonstens dynamiska scen.

Hur fantastiskt är det inte att se amerikanske Terence Hammonds grafiskt lekfulla men tungt laddade verk hitta sin plats hos samhällets poliskår? Var och en som känner det förflutna vet vilken kraftfull symbolik det ligger i att denna hyllning till vardagens hjältar och den svarta medborgarrättsrörelsens förkämpar nu stolt intar fasaden på ett polishus.

Det senaste tillskottet utomhus är av italienska Vera Bugatti. Här ses en del av hennes väggmålning ”Del av Vera Bugattis verk från i år, ”DE(ath)HORNING”.
Foto: Lasse Ottosson
Det senaste tillskottet utomhus är av italienska Vera Bugatti. Här ses en del av hennes väggmålning ”Del av Vera Bugattis verk från i år, ”DE(ath)HORNING”.
Två av de tidigare väggmålningarna på Ifö-fabrikens väggar: av Carolina Falkoholt från 2015 (närmast) och av Milu Corresh (2016).
Foto: Lasse Ottosson
Två av de tidigare väggmålningarna på Ifö-fabrikens väggar: av Carolina Falkoholt från 2015 (närmast) och av Milu Corresh (2016).

Men Ifö Center - som länge kämpat med osäkra utsikter, hotande uppsägning och tuffa ekonomiska villkor - handlar förstås om långt mer än så. Med hårt arbete, envishet och storslagna visioner har konstnärerna och initiativtagarna Teresa Holmberg och Jonathan Haner tillsammans med konstnärskollegor, medlemmar och volontärer förvandlat öde fabrikslokaler till ateljéer, kollektivverkstäder och utställningsrum. Här hålls kurser och föreläsningar, här ordnas filmvisningar och samtal, här finns ett omfattande Artist in residency-program. Här skapas kort sagt en mötesplats där det lokala och globala knyts ihop.

För märk väl, i Ifö Centers styrka ligger just förmågan att på en gång verka i nuet och det nära, och samtidigt höja blicken mot en vidare geografisk och historisk horisont. Att både ta tillvara kommuninvånarnas kunskap och resurser, och tillföra nya kompetenser och perspektiv.

”För märk väl, i Ifö Centers styrka ligger just förmågan att på en gång verka i nuet och det nära, och samtidigt höja blicken mot en vidare geografisk och historisk horisont. Att både ta tillvara kommuninvånarnas kunskap och resurser, och tillföra nya kompetenser och perspektiv.”

Ett utmärkt exempel är det viktiga forsknings- och restaureringsarbete som pågår kring Gunnar Nylunds gigantiska stengodsfontän "Scanisaurus" på torget. De ursprungligen färglysande jätteödlorna intar en unik position i den svenska keramikkonstens historia, och håller nu med varsamma, tidskrävande metoder på att räddas för kommande generationer Bromöllabor - liksom en långt vidare publik.

I allt detta utgör konsten och hantverket kittet, och det är egentligen inget nytt. När det gäller Iföverkens anrika verksamhet har såväl duktiga hantverkare som nytänkande konstnärer genom åren haft en avgörande betydelse. Då kaolinleran började brytas vid Ivösjön lades under 1880-talet grunden till en av landets största porslins- och keramikindustrier. Den utvecklingsverkstad som efterhand inrättades på Iföverken spelade en viktig roll när landets hyllade keramiska konstnärer arbetade fram sina stora offentliga utsmyckningar under folkhemsbyggets högkonjunktur. Kvar från verkens glansperiod finns Hugo Gehlins episka skildring av arbetet i den enorma väggutsmyckningen "Ivösjöbygd", gjord 1949 av skimrande mosaik tillverkad på Iföverken.

Idag går det istället att ta del av skapandets process i Lerlagret, där konstnärer under de varma sommarmånaderna arbetar med uppslagna portar. Där visades tills alldeles nyligen palestinsk-syriske Ahmad Alnabolsy gripande utställning där han i skulptur och måleri skildrar krigets och flyktens förödelse och trauma, men även det tidlöst mänskliga och sårbara.

Det är också här som delar av Sebastian Blomqvists utställning tagit form. Som en av Ifö Centers residens-konstnärer har han sedan april haft tillgång till boende och arbetslokaler, vars generösa rymd gjort det möjligt för honom att gå upp i skala. Resultatet är en fängslande utställning som visas i den konsthall (till och med den 2 oktober), som Ifö Center med ett ambitiöst program driver i sport- och arrangemangsarenan Sparbankshallen intill.

Ett av de verk som Sebastian Blomqvist visar september månad ut på Ifö:s konsthall.
Foto: Lasse Ottosson
Ett av de verk som Sebastian Blomqvist visar september månad ut på Ifö:s konsthall.
Från Sebastian Blomqvists aktuella utställning på konsthallen, som Ifö center har inne i Sparbankshallen.
Foto: Lasse Ottosson
Från Sebastian Blomqvists aktuella utställning på konsthallen, som Ifö center har inne i Sparbankshallen.

Blomqvist arbetar i den klassiska skulpturens och arkitekturens spår. Omsorgsfullt formar han pelare och portiker, modellerar fram hästens kraftfulla språng och akrobaternas smidiga rörelser medan han i den svävande installationen "Falling" fångar människan i handlöst fall. Allt i en anda av antikens och renässansens idealiserade kroppar, men där han tränger under ytans perfektion för att blotta den underliggande anatomin.

Det fina är att det inte stannar vid en fascination inför konstnärens skicklighet. När han ersätter skulpturens traditionella vita marmor med tidningspapper, lim och wellpapp, händer något avgörande. Dessa billiga, förgängliga material är hämtade ur vårt samhälles kretslopp av produktion, konsumtion, och återvinning. Mot anspråken på det exklusiva, eviga och upphöjda ställer Sebastian Blomqvist värdet i det vardagliga, bräckliga och tillfälliga - just det som livet i så många avseenden består av.

Mitt i Sparbankshallens flöde av aktiviteter skapar konsten ett frirum för upplevelse och eftertanke, kring allt från färg och form, det förflutna och nuet, till tillvarons lätthet och tyngd. Det är bara ett av många skäl till varför det arbete som Ifö Center utför är så värdefullt. Desto mer glädjande är beskedet att de nu har möjlighet att fortsätta sin verksamhet.

En väggmålning av den brasilianske gatukonstnären Thiago Gomes, från 2018.
Foto: Lasse Ottosson
En väggmålning av den brasilianske gatukonstnären Thiago Gomes, från 2018.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.