Annons

Intrikata intriger i Nederlandet

”Intrigo” är namnet på en kommande internationell trilogi filmatiserad av Daniel Alfredsson och baserad på tre noveller av Håkan Nesser. Kulturskribenten ÅM Hellman läser en deckarsamling framtagen till lanseringen av filmerna.
Ny bok • Publicerad 9 januari 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Håkan Nesser, född 1950, författare med flera stora framgångar.
Håkan Nesser, född 1950, författare med flera stora framgångar.Foto: Jo Voets

För lite mer än ett år sedan kom nyheten att regissören Daniel Alfredsson skulle ta sig an att filmatisera tre av Håkan Nessers kortromaner och noveller, ”Rein”, ”Kära Agnes” och ”Ormblomman från Samaria”. Ett helt logiskt och välkommet projekt, båda har nått internationell miljonpublik inom nordic noir, Alfredsson för filmatiseringen av Milleniumtrilogin och Nesser som en av de mest översatta och sålda författarna.

Det övergripande namnet på trilogin är ”Intrigo”, samma titel på den samlingsvolym av kortromaner och noveller som jag håller i min hand.

Annons

Givetvis är det så att denna är utgiven för filmatiseringens skull. Oavsett om det nu är för att väcka liv och intresse inför filmerna, eller om det är för att paketera Nesser för nya läsare.

Det är slående att det är just dessa tre kortare berättelser som filmatiseras, kanske för att många av Nessers mer omfattande och iögonfallande romaner redan filmatiserats, eller för att det finns ett helt annat konstnärligt värde i att filmatisera Nessers kortformat. Ledtråden till ett möjligt svar läser jag i titeln – ”Intrigo” – för är det något som särskiljer Nesser så är det väl förtjusningen i intrikata intriger, något som koncentreras i kortformatet och som absolut har en filmisk kvalité.

Samlingen ”Intrigo” består av fem berättelser, förutom de tre nämnda så återfinns också novellen ”All information i fallet” och en nyskriven kortroman med titeln ”Tom”. Berättelserna har det gemensamt att de alla tar plats i Nessers välkända men fiktiva Nederlandet, och att de alla utspelar sig, eller blev utgivna på 90-talet och början av 00-talet.

Men det är inte bara tid och plats som är gemensamt, även teman som att försvinna och att återvända samt karaktärernas ålder gör att en omläsning av dessa berättelser ger ny innebörd i detta nya sammanhang. Är det någon av berättelserna som sticker ut är det ”All information i fallet”, å andra sidan är det en underbar liten novell‚ både satirisk och sorglig om systemfel och moral. Den utgör en fin kontrast till de andra dystra berättelserna.

Mest nyfiken var jag såklart på den nyskrivna kortromanen ”Tom” som handlar om en kvinna som efter många år får ett telefonsamtal från hennes sedan länge försvunna adoptivson. Men det är faktiskt den som lämnar mig oberörd, kanske för att den är ny, eller möjligtvis för att jag tycker att Nesser manierar sig själv, det den ger i stämning förlorar den i spänning.

En berättelse som däremot tidigare inte gjort så stort intryck är ”Rein”, den återfinns i ”Barins Triangel” som jag minns att jag var tveksam till. Jag fann den oåtkomlig och full av litterära krumbukter. När jag nu läser om den framstår krumbukterna istället som mustiga och berättelsen är inte alls oåtkomlig, däremot är den gåtfull på ett sätt som gör att jag ser fram emot filmatiseringen både med förtjusning och en viss vånda.

Det är självklart att det är skillnad på litteratur och på film. ”Intrigo” måste inte läsas som en förlaga till filmerna, men det är tydligt genom marknadsföring, bakgrundstext och omslag att detta är en produkt som ska förknippas med de kommande filmerna. Vi förstår alla nödvändigheten av att fortsätta mjölka en ko som ger mjölk. Det behöver inte nödvändigtvis vara fel.

Noveller

Håkan Nesser

”Intrigo”

(Albert Bonniers)

ÅM Hellman
Annons
Annons
Annons
Annons