Övertygande om det ojämlika 20-talet

Ny bok
Elin Olofsson, född 1979, bor i Offerdal i Jämtland, där hon också växte upp. Hon debuterade 2013 med romanen ”Då tänker jag på Sigrid”. I sitt uppmärksammade Sommar-prat förra året beskrev hon sin egen släkts kvinnoöden och vilken betydelse de har haft för henne själv.
Foto: Anna Rex
Elin Olofsson, född 1979, bor i Offerdal i Jämtland, där hon också växte upp. Hon debuterade 2013 med romanen ”Då tänker jag på Sigrid”. I sitt uppmärksammade Sommar-prat förra året beskrev hon sin egen släkts kvinnoöden och vilken betydelse de har haft för henne själv.

Med liv och lust skildrar Elin Olofsson i sin hittills bästa roman ”Herravälde” hur tre kvinnor bemästrar de kärva villkor livet trasslat in dem i. Recensenten Christian Swalander läser om ett annat sorts 1920-tal.

Det omsusade glada tjugotalet var nog inte riktigt så hoppsanhejsan som en romantiserade eftervärld velat ha det till. En ytterst liten andel av befolkningen dansade charleston under röda lyktor, och den depraverade dekadans som är så spännande i tv-serien ”Babylon Berlin”, där man inte känner lukten av den, var fjärran det kärva bondesverige, där handlingen utspelar sig i Elin Olofssons ”Herravälde”.

Det är första året med allmän och lika rösträtt, men det är inte en fråga som särskilt engagerar kvinnorna i den jämtländska byn Anviken, där det fortfarande råder ett patriarkalt välde, baserat på ekonomiskt och sexuellt förtryck.

På herrgården Silvernäs har den unga Alice blivit föräldralös och gifter sig med den tjugo år äldre Fredric, som har stora planer på att starta industriell tillverkning av trämöbler. Han belånar gården som Alice ärvde högt över takåsarna, och när han får en stroke och blir liggande visar det sig att han inte bara varit ekonomiskt oansvarig utan också notoriskt otrogen.

Händelseutvecklingen på gården vävs samman med två andra släktöden. Det ena hör hemma i bygden men i samhällets bottenskikt, där pigan Brita och hennes bror Halvard kämpar för att få tillvaron att gå runt. Mellan Halvard och Alice har en gång funnits ett tycke som inte orkat lyfta sig över de spärrar som samhällets klasskillnader konstituerar. Nu arbetar Halvard som förman på fabriksbygget, och han och Alice börjar komma allt närmare varandra.

I en helt annan del av verkligheten, i Stockholms konstnärskretsar, rör sig den unga Thomasine, dotter till en frejdad porträttmålare. Hennes mor, en kvinna i Amsterdam, är ute ur sagan men mellan studion i Stockholm och Amsterdams konsthandel finns täta förbindelser, och mellan Thomasine och Lizzy från Amsterdam uppstår en kärleksrelation, som får sin betydelse för handlingen, när Thomasine kommer till Anviken för att måla porträtt av Alice och Fredric, en beställning han lagt ut innan stroken slog till.

Det är som framgår en mycket intrikat romangobeläng Elin Olofsson vävt samman i denna sin hittills bästa roman. Det händer att handlingen knagglar och att en och annan person verkar tillskuren efter inte helt trovärdiga mått. Men språket är levande och sinnligt, fantasin och inlevelsen är det absolut inget fel på och den feministiskt färgade tematiken är väl inarbetad i handlingen.

Det blir riktigt spännande att se hur det ska arta sig när Thomasine, Alice och Brita slår sina kloka huvuden ihop för att medelst en skickligt förfalskad Zornmålning skaffa de pengar de från sina respektive utgångspunkter är i så skriande behov av. När den bistra ordningsmakten dyker upp ser allt ut att gå käpprätt åt skogen, men ibland är som bekant saker och ting – eller människor – inte alls vad de synes vara.

Elin Olofsson, född 1979, bor i Offerdal i Jämtland, där hon också växte upp. Hon debuterade 2013 med romanen ”Då tänker jag på Sigrid”. I sitt uppmärksammade Sommar-prat förra året beskrev hon sin egen släkts kvinnoöden och vilken betydelse de har haft för henne själv.
Foto: Anna Rex
Elin Olofsson, född 1979, bor i Offerdal i Jämtland, där hon också växte upp. Hon debuterade 2013 med romanen ”Då tänker jag på Sigrid”. I sitt uppmärksammade Sommar-prat förra året beskrev hon sin egen släkts kvinnoöden och vilken betydelse de har haft för henne själv.
Elin Olofssons nya roman.
Foto: W&W
Elin Olofssons nya roman.

Roman

Elin Olofsson

”Herravälde”

(Wahlström & Widstrand)

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.