Annons

Recension av Johannes Janssons Peace Symphony: Kompromisslöst och klangfullt

Johannes Janssons nya symfoni är musik som ingår i en större hjälpinsats för Jemens befolkning. Musikskribenten Mattias Gejrot var på plats under fredagskvällens uruppförande i Berwaldhallen, Stockholm.
Konsert • Publicerad 14 april 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Johannes Jansson, tonsättare i Ravlunda, fick i fredags kväll sin ”Peace symphony” uruppförd i Berwaldhallen, och direktsänd i radions P2.
Johannes Jansson, tonsättare i Ravlunda, fick i fredags kväll sin ”Peace symphony” uruppförd i Berwaldhallen, och direktsänd i radions P2.Foto: Mark Hanlon

En utmanande humanism: så står i programbladet till Peace Symphony, Johannes Janssons praktfullt utformade verk till orden av Tawakkol Karman, kvinnlig aktivist från Jemen och fredspristagare 2011. Karmans text var del av hennes Nobelföreläsning, en visionär poetisk appell eldad av den fredliga revolution hon var med att leda från ett tält på ”Förändringstorget” i huvudstaden Sanaa. Den jemenitiska delen av den arabiska våren hade en osannolikt framgångsrik början vars positiva kraft räckte ända till 2014, då Johannes Jansson från sitt högkvarter på Österlen äntligen kunde nå henne per telefon och få tillstånd att klä texten i toner. Strax därefter bröt den konflikthärva ut som de senaste åren gjort Jemen till kanske det värsta katastrofområdet på jorden, sönderslitet av krig och svält.

Det magiska är att Janssons egen vision kunnat präglas av ursprungsgnistan, den enastående världsförändrande kraften i Karmans bild av en möjlig, i djupet rättfärdig värld. Som han själv betonade före uruppförandet av Fredssymfonin på Berwaldhallen i Stockholm på fredagskvällen, är detta inte en text om politik utan om mänsklig storhet.

Annons

En utmaning är den likväl, med en kompromisslös kärna: kravet på människans fred med sig själv för att nå en varaktig yttre fred med andra. Den dubbla målsättningen tycks vara en nyckel för Johannes Janssons indiska reptrick. Han har kunnat använda Radiosymfonikerna garnerade med en massiv slagverkssektion inklusive gongar i alla storlekar; därtill Radiokören och sångsolisterna Alexandra Büchel (vars höga sopranklang liksom band samman instrument och kör) och den distinkt kraftfulle Olle Persson, verkets enda tydligt subjektiva röst. Och allt detta i ett nästan timslångt verk, utan att resultatet blev bombastiskt… däremot mångfacetterat. Mycket lyhörd dirigent var Ville Matvejeff.

Inleder gör ljuset, en bjärt orkestral bild kantad av gongar och klockspel. Det river och sliter stundvis, energiskt uppåtsträvande melodirörelser tillåter ingen vila, harmoniken är tät och snärjig, som ett upprört hav. Det krävs en växling av vy. Så sker det med väl avvägda mellanrum genom symfonin, så att en traditionell rad satser går att ana. Sats 2: sensuella slingor av mjukt träblås mot mörkare botten. Sats 3: större rytmiskt driv, framträdande solister. Sats 4: harmoni och klanger går mot det avklarnade, en tydligare ”nordiskt” krispig körklang avtecknar sig nu och fokuset stillnar till sist kring kören ensam i skira harmonier till orden ”Peace be with you”. Det är en tydlig (och underskön) anspelning på Beethovens förtvivlat innerliga ”pacem, pacem” i slutet av hans fredsbön Missa Solemnis från ett härjat Europa 1822.

Slutordens hjärtslitande lugn blev som en återklang av konsertens öppningsnummer, det första av tre stycken med Radiokören a cappella: Judith Binghams ”Water Lilies”, byggd på tanken om de idylliska näckrosornas förmåga till överlevnad under den bistra vintern i bottenfrusna sjöar. Med sina skiften av stillsamt gungande harmoniskikt en spontant gripande, i all tysthet dramatisk klangbild.

Före konserten ägde en högst informativ paneldiskussion rum med förstahandsrapporter om krisen i Jemen från representanter för bland annat Röda korset och Läkare utan gränser; därtill en uppfordrande hälsning på videolänk från Tawakkol Karman själv.

Konsert

”Peace Symphony” – av Johannes Jansson.

Med Sveriges radios symfoniorkester, Radiokören under dirigent Ville Matvejeff. Solister: Alexandra Büchel (sopran) och Olle Persson (baryton)

Konsert i Beraldhallen, Stockholm, 13 april.

Mattias Gejrot
Annons
Annons
Annons
Annons