Annons

Rigoletto i en värld av snabba cash

Kasper Holtens uppsättning av Verdis musikaliskt vackra opera ”Rigoletti” rör sig i en välbekant tid av övergrepp och vapen. Kulturjournalisten Martin Lagerholm tar till sig en utmanande tolkning med övertygande sånginsatser, inte minst av titelrollens Vladislav Sulimsky.
Opera • Publicerad 26 mars 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Vladislav Sulimsky övertygar stort i rollen som Rigoletto på Malmö Opera.
Vladislav Sulimsky övertygar stort i rollen som Rigoletto på Malmö Opera.Foto: Malin Arnesson

För andra gången på kort tid kan man på skånska teaterscener nu bevittna ett drama som domineras av en överbeskyddande faders relation till sin älskade dotter. Häromdagen i en dramatisering av Selma Lagerlöfs ”Kejsarn av Portugallien” med Riksteatern, och nu i premiären på Verdis ”Rigoletto” på Malmö Opera.

Båda verken berättar grymma historier, men bara den senare – med titelfigurens far och dottern Gilda i brännpunkten – uppvisar i danske regissören Kasper Holtens utmanande men dramaturgiskt inte helt fläckfria tolkning tydliga associationer till braskande nyhetsrubriker om inlåsta och undangömda flickor i österrikiska källare. Men så är den musikaliskt undersköna operan ju också en brutal berättelse om kvinnan som ägodel, bytesvara och föremål för hedersvåld och hämndaktioner. Rubriken på Holtens personliga text i programbladet, #Gildatoo, är väl vald.

Annons

”Och du, din orm, som hånar en faders smärta: Jag förbannar dig!” Så lyder fördömelsen som är själva upphovet till det tragiska händelseförloppet. Besvärjelsen uttalas av greve Monterone (Igor Bakan) sedan hovnarren Rigoletto (Vladislav Sulimsky) förlöjligat honom efter att den halvkriminelle och ständigt lika kätjefulle hertigen av Mantua (Alexey Tatarintsev) skändat hans dotter.

Förbannelsen sätter in med kraft, då det enda som räknas för heligt hos narren – hans dotter Gilda (Bianca Tognocchi), som han vill skydda från världens ondska – småningom kommer att offras i en dramatiskt intrikat slutuppgörelse. Nej, vilken sopranhjältinna får uppleva en hel tragisk opera med livet i behåll!

I Holtens version är det en värld av snabba cash, champagne, villiga brudar, vapen och bling-bling som möter oss. Scenograf och kostymör Maja Ravns storstilade och bokstavligen bländande scenbild, med en enorm, välvd och glittrande guldtrappa på den flitigt brukade snurrscenen, understryker den illavarslande maffiamiljön. Kören i fest- och maskeradkläder fulländar bilden av slipprig hedonism. Den väldiga trappkonstruktionen består också av väggar, dörrar, rum och just dolda källarutrymmen för den gömda Gilda, liksom en stor väggmålning, barockkonstnären Pietro da Cortonas ”Sabinskornas bortrövande”, som en påminnelse om genusproblematikens relevans över tid.

Dotter och far, Gilda (Bianca Tognocchi) och Rigoletto (Vladislav Sulimsky), i Malmö Operas uppsättning i vår.
Dotter och far, Gilda (Bianca Tognocchi) och Rigoletto (Vladislav Sulimsky), i Malmö Operas uppsättning i vår.Foto: Malin Arnesson

Sulimskys Rigoletto skördar med sin snarare psykopatiska än förtvivlade framtoning förstås inte samma sympatier som Loa Falkman senast det begav sig i Malmö (i Peter Oskarsons regi), men övertygar desto mer med sin märgfulla baryton och sitt expressivt farliga spel.

Med eteriska drillar fångar den unga men redan internationellt meriterade koloratursopranen Tognocchi burfågeln Gildas fångenskap, drömmar och avgörande beslutskraft med bravur, alltmedan Tatarintsevs slemme och sorglöst arrogante hertig sjunger ”La donna è mobile” med en betagande, om än en smula röstsvag bel canto-touch. Bland övriga solister i det starka startfältet bör särskilt nämnas Henning von Schulmans yrkesmördare Sparafucile och Ramona Zaharia som dennes syster Maddalena.

Den amerikanska dirigenten Karen Kamensek och Operaorkestern binder fint samman dynamiska ensemblepartier med duetter och solon, även om man möjligen kunde önska litet mera av forte och risoluto i operans mest dramatiska passager.

Hertigen av Mantua (Alexey Tatarintsev) och Rigoletto (Vladislav Sulimsky) i den pampiga trappan på scenen till Verdis opera ”Rigoletto".
Hertigen av Mantua (Alexey Tatarintsev) och Rigoletto (Vladislav Sulimsky) i den pampiga trappan på scenen till Verdis opera ”Rigoletto".Foto: Malin Arnesson

"Rigoletto” på Malmö Opera.
"Rigoletto” på Malmö Opera.Foto: Malin Arnesson

Opera

"Rigoletto”

Av Giuseppe Verdi (efter Victor Hugos pjäs ”Kungen roar sig”)

Regi: Kasper Holten

Scenografi & kostym: Maja Ravn

Ljus: Åsa Frankenberg

Koreografi: Signe Fabricius

Dirigent: Karen Kamensek

I rollerna: Vladislav Sulimsky, Bianca Tognocchi, Alexey Tatarintsev med flera.

Premiär på Malmö Opera den 24 mars. Spelas till 1 juni.

Martin LagerholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons