Samling för Kristianstadskonsten

Kultur Artikeln publicerades

Förra året arrangerades en liknande samlingsutställning på Art Room, ÅhusStrand, men inte ens hälften av Kristianstadskonstnärerna nappade. Gensvaret har varit bättre i år, när Öskg nu återigen provar att samla sina medlemmar i den nordöstra delen av Skåne eller, för att använda Åhus-konstnär Björn Flygares ord, "vi på den glömda kusten".

– Det här är en bättre lokal, säger keramiker Bo Hultman och tillsammans med Flygare en av dem som hållt i samlingsutställningen.

– Barbacka är mer lättillgängligt och alla dem som kommer norrifrån eller från Blekinge kan få en bra överblick över vilka som ställer ut här i trakten.



Traditionsenligt har Öskg sin stora samlingsutställning på medlemsgården Tjörnedala, vid Baskemölla, men sedan ett par år tillbaka söker de sig även ut till andra lokaler med mindre, lokalt anpassade samlingsutställningar. I år är dessa två till antalet; Tomelilla konsthall visar en design- och hantverksutställning och i Garaget på Barbacka presenteras de flesta av de 27 Öskg-konstnärer som håller till i Kristianstad.

Barbacka-utställningen sker i samarbete med Kristianstads konstförening och kommunens kultur- och fritidsförvaltning.

– Det krävs ytterligare någon part för att en sådan här utställning skall bli av, eftersom konstrundan bygger på att man själv visar och passar sin konst. Då kan vi inte samtidigt vara här, säger Gunilla Sundström, som just lämnat av sin låda med väl förpackade vaser och ljusstakar.

Bredvid står Jan Hallströms tefatsliknande former och Richard Batdorffs svarta "Skalbagge" i trä. Från en position i mitten av rummet blickar Maria Börjessons två fåglar ut över rummet, som allt mer börjar fyllas med målningar, keramik, skulpturer, textilverk och vita stora, skärmar som Bo Hultman och Björn Flygare med gemensamma krafter bär upp från Barbackas välfyllda källare.

Första steget är att samla in allt material, nästa att sprida ut allting utmed väggarna, i det tredje steget skaffar man sig en överblick och i det fjärde börjar man att jobba.

– Det är rätt kul det här, tycker Bosse Hultman, som egentligen inte alls har tid att vara här. Han har ju också sin egen utställning hemma i Yngsjö att tänka på. Men när man väl satt ut allt utmed väggarna, så försöker man se efter vad som passar ihop och vad som skär sig.



– För att undvika att göra en utställning med "to much-känsla" sade vi innan att var och en får lämna in tre verk. Det skulle ge omkring 60 verk sammanlagt, det klarar vi, förklarar konstföreningens Lennart Smidfelt.

Han har länge varit en ivrig förespråkare för att jämna ut balansen mellan konstkartans alla prickar, där de allra flesta är koncentrerade till södra delen av Österlen. Med alla Öskg-konstnärer samlade i en utställning i centrala Kristianstad ges också nya möjligheter och Smidfelt hoppas på en fortsättning kommande påskar.

– Kristianstad är en självklar centralort i den här delen av Skåne och det känns viktigt att visa allmänheten att här finns fler yrkesverksamma konstnärer än vad man normalt tror.

– Och det är kul att Öskg trycks upp hitåt, där det en gång startade. Vi försökte ju till och med mynta namnförslaget "Konst i Hanöland" en gång, bland annat för att vi tyckte att Österlen redan var så känt.

Björn Flygare igen. Han var en av dem som var med 1968 när konstrundan drog igång så smått. Sex år senare bildades Öskg – Östra Skånes Konstnärsgille – och ytterligare ett år senare – 1975 – hölls konstrundan för första gången i Öskg:s regi. 30-årsjubileum i år, med andra ord.



Bosse Hultman tycker det skånska östlandskapet passar bra för en runda av det här slaget. Även om många fler rundor har kommit till, tror han inte vilken trakt som helst kan kopiera originalet.

– Stockholm hade aldrig kunnat göra en konstrunda på samma vis, för det här massresandet handlar ju inte bara om att titta på konst. Man ger sig också ut på rundan för att titta på folk, leta efter de första vitsipporna, fika på stranden och bli förskräckt över hur stökigt konstnärerna har det i sina trädgårdar.

– Ja, och titta på charmiga korsvirkeshus, fyller Flygare i.

Själv har Flygare tusentals besökare varje år och märker att flera av dem återkommer. Hultman nickar, jodå, många ansikten känns igen även hos honom från år till år.



Maglehemskonstnären Åsa Lindsjö inväntar några av sina objekt från en gallerist i Mariefred. De verken blir de enda hon visar under årets påskrunda, i stället satsar hon desto mer till påsken 2006 då hon är aktuell för klostret i Ystad.

För Gunilla Sundström är det desto hetsigare med verk på alla tre samlingsutställningar (Barbacka, Tomelilla och Tjörnedala) och så, förstås, hemma i Everöd. Men hon tycker om konstrundan, som visar på Öskg:s styrka att vara både små- och storskalig.

– Det småskaliga är att jag som ensam konstnär står där i min verkstad och visar vad jag gjort de senaste tre fem månaderna. Det storskaliga är föreningen, att vi lockar många människor utan att göra avkall på det personliga.

Sune Johannesson

Fakta/Öskg på Barbacka

Det är andra året som Öskg:s medlemmar får en egen samlingsutställning, men årets startfält är närmast 100-procentigt. 24, eventuellt 25, konstnärer visar upp till tre verk på Garaget i Barbacka. Medarrangörer är Kristianstads konstförening och kultur- och fritidsförvaltningen.

Dessa konstnärer medverkar:

Richard Batdorff, Håkan Berg, Börje Berglund, Maria Börjesson, Benedicte Bergmann, Curt Bjernevi, Maria Blombärg, Åke Carlström, Hanne Dreutler, Björn Flygare, Bengt Fredriksson, Jan Hallström, Curt Hillfon, Jan-Erik Holst, Bo Hultman, Steen Kepp, Thomas Larsson, Åsa Lindsjö, Håkan Paulin, Sten-Oscar Rundgren, Märtha Sjöholm, Gunilla Sundström, Christer Wedman och Torbjörn Zetterholm. frågetecken för Fredrik Rohde.

Hela Barbacka, inte bara konstutställningen, har öppet under påskhelgen.






KRISTIANSTAD KONST