Starka musikaliska möten i kyrkans rum

Konsert Artikeln publicerades
Ragnar Bohlin, med arbetsplats vanligtvis i San Francisco, var på plats i Trefaldighetskyrkan för att dirigera Lunds Vokalensemble.
Foto: Mikael Persson
Ragnar Bohlin, med arbetsplats vanligtvis i San Francisco, var på plats i Trefaldighetskyrkan för att dirigera Lunds Vokalensemble.

Orgelprojekt, tidiga klanger och körkonserter. Musikskribenten Kjell A Johansson har tillbringat helgen med att ta del av Trefaldighetskyrkans andra upplaga av sina Kulturdagar. Inget han ångrar.

Kyrkans organist Kalle Engquists idé med särskilda Kulturdagar i Heliga Trefaldighets kyrka blev till en musikfest med mersmak. Nu, ett år senare, har det blivit dags för andra årgången, den 11-13 oktober.

För upptakten i fredags svarade de sex musikerna i vår egen Ensemble Mare Balticum, som i våras firade 30-årsjubileum, och de åtta sångarna och en cembalist i Bach Collegium Småland, som bildades av Kalle Engquist 2011, under hans tid som organist i Madesjö, Nybro.

Musikerna och sångarna framförde i olika kombinationer ett halvdussin verk från renässansen och tidig barock, av Giovanni Gabrieli, en av de ledande italienarna, men också tyskar, särskilt Heinrich Schütz, en centralgestalt i tidig barock före Bach.

Alla medverkande uppförde två av hans verk med Ute Goedecke från Mare Balticum som dirigent. För starka soloinslag svarade särskilt sopranen Yvonne Tuvesson Rosenqvist. Ute Goedecke bjöd också på en solosång, ”Quam pulcra es” av Erhard Bodenschatz, med sin uttrycksfulla, distinkta sopranstämma, speciellt lämpad för denna tidiga musik.

Efter konserten informerades vi, liksom i fjol, om det pågående projektet med Johann Lorentz unika orgel från 1631. Man kan läsa om det på skärmar innanför kyrkans entré.

Kulturdagarna bjöd dessutom på två körer av hög internationell klass med omfattande turnéer runt om i världen.

Lunds Vokalensemble, bildad 1990, är en blandad kör med cirka 30 sångare och en mycket bred repertoar – från tidig musik till nyskrivet. Den här gången var programmet engelskt och amerikanskt. Det började i barocken med William Byrd men övergick till tonsättare från vår tid, som Michael Tippett och Edward Elgar.

Gästdirigent var Ragnar Bohlin, bördig från Lund men numera verksam i USA, där han är chefsdirigent för San Francisco Symphony Chorus.

Kören har en ren, transparent klang som vidgar sig ut mot publiken. Jag fäste mig särskilt vid Benjamin Brittens ”Hymn to Cecilia”, till musikens skyddshelgon, den heliga Cecilia som led martyrdöden år 230. Den inleds med en livlig, smittande melodi som senare återkommer men har också ett avsnitt med fladdrande, lite planlösa stämmor, som Ragnar Bohlin mejslade ut i detalj i sin nyansrika dirigering.

Lördagens körkonsert stod RilkeEnsemblen för, här under Gunnar Erikssons ledning.
Foto: Mikael Persson
Lördagens körkonsert stod RilkeEnsemblen för, här under Gunnar Erikssons ledning.
Lunds Vokalensemble gästade Trefaldighetskyrkan i fredags, 11 oktober.
Foto: Mikael Persson
Lunds Vokalensemble gästade Trefaldighetskyrkan i fredags, 11 oktober.

Den andra körkonserten, med RilkeEnsemblen, startad 1980, var av ett annat, mycket mera intimt slag, med tio sångare samt Johannes Landgren, orgel, Lydia Johansson, vibrafon, och med dirigenten Gunnar Eriksson, legendarisk körledare sedan mer än ett halvsekel.

Programmet med rubriken ”Stilla inom tidens gränser” kretsade kring det elementärt mänskliga, det som förenar oss, ensamhet och gemenskap, förtvivlan och hopp, med texter av våra främsta poeter, med eller utan kyrklig anknytning, psalmdiktaren Anders Frostenson, hans brorsdotter är Katarina Frostenson, Tomas Tranströmer, Ylva Eggehorn. I sällskapet platsar också Wolf Biermann och slutorden i Homeros ”Odysséen”. Allt klätt i Gunnar Erikssons musikaliska dräkt. Närodlat.

En central dikt är Gunnar Ekelöfs ”En värld är varje människa”: ”I varje själ är tusen själar fångna, i varje värld är tusen världar dolda.”

Allt framfört mycket klart och distinkt i tal och sång av alla, med utmärkt ackompanjemang. En särskild eloge till Lydia Johansson. Med sin ljusa, rena vibrafonton skapade hon en alldeles särskild stämning. En sann njutning för en marimbaälskare!

Organisten Johannes Landgren hade två framträdanden under Trefaldighetskyrkans Kulturdagar.
Foto: Mikael Persson
Organisten Johannes Landgren hade två framträdanden under Trefaldighetskyrkans Kulturdagar.

Ytterligare en programpunkt under Kulturdagarna var ett musikaliskt samtal mellan Johannes Landgren på orgel och jazzpianisten Anders Widmark på temat ”Psalmer”.

Final den tredje dagen med Franz Schuberts ”Mässa i G-dur” i söndagens Festhögmässa. Med Cantores Trinitais dirigerad av Kalle Engquist.

Det var andra året som Kulturdagar i Trefaldighetskyrkan ägde rum.
Foto: Mikael Persson
Det var andra året som Kulturdagar i Trefaldighetskyrkan ägde rum.
Lunds Vokalensemble.
Foto: Mikael Persson
Lunds Vokalensemble.
RilkeEnsemblen.
Foto: Mikael Persson
RilkeEnsemblen.
Körnestor Gunnar Eriksson dirigerar sin RilkeEnsemblen.
Foto: Mikael Persson
Körnestor Gunnar Eriksson dirigerar sin RilkeEnsemblen.
Körnestor Gunnar Eriksson dirigerar sin RilkeEnsemblen.
Foto: Mikael Persson
Körnestor Gunnar Eriksson dirigerar sin RilkeEnsemblen.

Konsert

Kulturdagar i Heliga Trefaldighetskyrkan, med flera konserter mellan 11-13 oktober.

Lunchkonsert med Mare Balticum (11/10), körkonserter med Lunds Vokalensemble (11/10) och RilkeEnsemblen (12/10), möte mellan pianisten Anders Widmark och organisten Johannes Landgren (12/10) och Schubert-mässa under gudstjänsten (13/10).

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.