Tjeckien i fokus för nytt förlag

Kultur Artikeln publicerades

I Prag driver en gammal far och hans vuxna son runt och försöker sammanjämka sina världsbilder över öl, vodka och enbärslikör.

I Prag finner en man en bok med en okänd skrift som leder honom över till en annan verklighet, och ifrån Prag bryter en ung man hastigt upp och utvecklar i stället en stark fascination för Berlins underjordiska tågnät.

Till Prag har litteraturfrälsta vallfärdat i generationer och Prag är på olika sätt starkt närvarande i tre nyutgivna romaner från Aspekt, ett nytt litet förlag specialiserat just på samtida tjeckisk litteratur.

Alla tre romanerna går att läsa närmast med karta i hand. Ändå är det tre helt olika städer som möter läsaren där, från Emil Hakls "Föräldrar och barn", där staden och inte minst dess krogar utgör bakgrunden för de båda männens slingrande diskussioner, till Michal Ajvaz mättat surrealistiska Prag och dess mörka tvilling i "En annan stad".



För Berlini Jaroslav Rudi? "Himmel under Berlin" gäller något av ett mellanting, där den unge huvudpersonen sitter på tågpersonalens stamkrogar och lyssnar på berättelserna om levande och döda som befolkar tunnelbanans dramatiska historia, från självmördare som hoppat framför tågen till stationer som stängts av och övergetts i det av muren delade Berlin.

Öst- och Centraleuropas historia är påtagligt närvarande för de gamla tunnelbanearbetarna, liksom för Hakls far och son på krogrunda i Prag. Familjernas historia präglas av anekdoter och erfarenheter från såväl andra världskriget som från totalitära kommuniststater. Samtidigt försöker en yngre generation på en gång förstå och gå vidare. Det förflutna skaver eller fascinerar, men kan det ge mening och innehåll i nutiden?

Det rastlösa sökandet präglar inte minst huvudpersonen i Ajvaz märkliga andra stad bortom staden. Den är med sina hallucinogena, överlastade beskrivningar någon sorts Kafka möter "Den oändliga historien".

Den andra staden är det motsägelsefulla, irrationella som sipprar fram överallt sedan huvudpersonen börjat begripa att spana efter det. Det finns i de mörka vrårna, bakom möblerna i lägenheterna och inuti statyerna på Karlsbron bisarra landskap, fiskdräparceremonier, hemliga skidliftar, kapell, djungelfloder och en oåtkomlig mytologi som får huvudpersonen att släppa allt annat för chansen att … ja, vad?



Det skrämmandebortanför lockar. För den unge mannen i "Himmel under Berlin" börjar så smått tunnelbanans döda inte bara ta gestalt utan också boka konserter med huvudpersonens postpunkband.

När vardagen blir för komplicerad tycks de rofyllda grå gestalterna med de lysande ögonen utlova något annat. Kanske är det mest skrämmande ändå det att stanna där man är och stå ut med sig själv och människorna man har omkring sig?

En utmaning är onekligen den åldrade pappan med osviklig förmåga att gå emot sonens ömma punkter i Hakls roman. "Nåt nytt?" frågar sonen och får till svar ett lakoniskt "Det har inte hänt något nytt i världen på två miljarder år, allt är bara variationer på temat kol, väte, syre och kväve." Greppet att dröja vid ett enda samtal under en kväll, två personers förhållande till varandra, sig själva och sin historia känns uppfriskande enkelt. Det kunde nästan vara en teaterpjäs och "Föräldrar och barn" har också mycket riktigt filmatiserats.



Det är en spännandeblandning av likheter och skillnader Aspekt förlag bjuder på i första givens tre romaner. Nog finns här något intresseväckande tjeckiskt att upptäcka, om man så föredrar en lågmäld spökhistoria från Berlins undergrundscen, den lyhört skildrade ansträngda relationen mellan far och son, eller en mustig tripp ned i stadens virvlande undermedvetna någonstans där bibliotekets mörka vrår slagit rot och bildat en djungel.