Utforskar kropp och rum

Kultur Artikeln publicerades

Hon talar med låg röst, lite trevande. Jag tänker först att hon är olik sina frappanta fotografier där en kvinnokropp kan ligga naken på korallröd en soffa eller omfamna ett gammalt bord. Det är bilder med laddade, gåtfulla motiv som närmast liknar scener ur någon absurd teaterpjäs.

För Annett Reimer är det fotografi som gällt ända sedan gymnasiet. Och efter ett års studier på folkhögskola var hon helt säker på sitt val. Då kunde hon knappast förutse att hon skulle vinna pris i några av världens mest prestigefyllda fototävlingar.

- Men när jag väl har bestämt mig så blir det så. Jag ändrar mig väldigt sällan, säger hon.

Kanske har det också bidragit till Annett Reimers framgång. För de senaste åren har hon vunnit så många priser att det är svårt att minnas alla. Förra året var det "Best new talent" i tävlingen Prix de la Photographie med en serie fotografier som nu ställs ut i Osby. I år vann hon andra pris i samma tävling i kategorin "Porträtt".

- Och så var det tävlingen i Santa Monica tidigare i år, fyller Gustaf Manhem i. Han håller på att hänga bilderna, i en roll som kombinerad fotoassistent och pojkvän.

Det märks att de två är mycket samkörda.

Inte undra på, de har jobbat ihop i flera år och träffades på utbildningen i Maidstone utanför London. Hon studerade fotografi och han grafisk design.

För Annett Reimer var det ett lätt val att söka dit eftersom hon ville kombinera fotografi med studier i videokonst. Den utbildningen fanns bara i England.

- Och så hade jag en längtan efter att åka dit, det lockade mer än att studera i Göteborg eller Helsingfors, säger hon.

Nu har hon gått vidare och läser till en Master i fotografi vid Royal College of Art i London. Men hon är osäker på om hon vill stanna i England i framtiden.

- Det finns oerhört mycket möjligheter där, men det är också jättehård konkurrens, säger hon.

Det fick hon särskilt uppleva när hon jobbade ett år med kommersiellt fotografi.

- Jag arbetade både på en firma och frilansade och det handlar väldigt mycket om att ha kontakter i London. Jag tror att det hjälper att ha gått en engelsk skola, annars är det nog svårt att slå sig fram, säger hon.

Osby Konsthall ställer nu ut två helt nya verk samt de två prisbelönta fotoserierna, "Symbiotic bodies" och"The Unhomely Stage". Båda handlar på ett plan om kvinnokroppen, hur den får ta plats och var.

I den första serien är det ett kvinnligt rum där farmor kan leva ut sina hemliga sidor. I den andra serien har mormodern nästan drunknat bakom soffan, eller försöker gömma sig i mattan.

Sedan hon började arbeta med video i Maidstone har Annett Reimer alltmer använt sig själv som modell i fotografierna. Det blir ett sätt att arbeta performativt som hon gärna vill utveckla.

- Jag tror att det beror på att jag jobbat både med video och foto. Och eftersom jag vill kunna göra bilder i situationer som jag inte vill utsätta en modell för så gör jag det själv, säger hon.

Det kan man kanske förstå när det handlar om att hänga upp modellen naken från en gardinstång. Eller en mattställning.

- I vintras gjorde jag en bild i snön, med bara klänning och förkläde på mig. Det var fruktansvärt kallt, säger hon.

Men att själv vara modell är också ett sätt att ta kontroll över bilderna.

- Jag söker lite efter saker som utmanar mig, vill utsätta mig för något som är väldigt obekvämt. Det är många som har frågat om jag inte ska göra något slags performance framöver. Men jag vet, säger hon.

Skulle det vara jobbigt?

- Väldigt, säger Annett Reimer.

Men det låter nästan som en utmaning, riktad mot henne själv. Och jag tänker att hon kanske inte är så olik sina fotografier ändå.

Fotnot: Utställningen pågår 16 juli till 20 augusti i Osby Konsthall.