Carl Göransson: Absurt att skatten kan tiodubblas över en natt

Gästkrönika Artikeln publicerades
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Hur hade du reagerat om du betalat skatt precis som Skatteverket sa till dig, för att sedan få ett krav om att betala tio gånger mer? Hur hade du känt om det dessutom var retroaktivt, vilket fick effekten att du gjort en rejäl förlust på varje vara du sålt? Den professionella datorspelaren Karl råkade ut för just detta.

Senast ut i raden på bisarra exempel där skattelagstiftningen ställer till problem är handel med digitala varor i datorspel.

Många så kallade gamers genomför mikrotransaktioner med olika typer av varor i spelen de spelar. Det kan handla om att man köper och säljer begagnade kläder eller vapen i ett spel till andra spelare. Varorna finns endast i begränsade upplagor – precis som fysiska varor – och betingar därför olika priser.

Handeln är vanligare än man tror. I Sverige håller åtminstone 60 000 personer på med detta bara i spelet Counter Strike: Global Offensive. Det är fler än det bor på hela Gotland.

Fram tills nyligen skulle de som gjorde detta som näringsverksamhet endast betala moms på vinsten och inte hela försäljningsbeloppet – precis som en second hand-butik eller ett antikvariat som inte heller kan dra av momsen då de köper sina varor från privatpersoner. Det sa i alla fall enskilda tjänstemän på Skatteverket i samtal med datorspelarna.

Rättsläget var dock otydligt och handläggare hade inte stöd för vad de sa. 30 januari 2017 klargjorde Skatteverket från centralt håll hur man ser på digitala varor i datorspel. Över en natt tiodubblades skatten för datorspelarna från ca 2 procent till 20 procent. Skatteverket tolkar nu lagstiftningen som att något som finns digitalt inte kan vara en vara utan enbart en tjänst – och då gäller andra regler.

Den professionella datorspelaren Karl är en av dem som drabbats. Han litade på de besked han fick från Skatteverket om hur han skulle betala moms. Efter att Skatteverket klargjort sin tolkning har skatten han ska betala mångdubblats. Från att ha gjort en vinst på åtta kronor på varje hundralapp han sålt för går nu back minst tio kronor. Detta gäller dessutom retroaktivt för alla tidigare transaktioner – trots att han gjorde som Skatteverket sa till honom. Föga förvånande tvingades han sluta med sin affärsverksamhet.

Dessutom är det fler som berörs av datorspelsskatten än man kanske först tror. En undersökning som min organisation Rättvis skatteprocess nyligen genomförde visar att upp till 20 000 ungdomar som sålt digitala varor kan vara berörda. Det krävs relativt lite för att bli skyldig att betala moms i Sverige.

I framtiden kommer vi se fler digitala varor och tjänster, och det kommer sannolikt handla om fler områden än tidningar och digitala transaktioner i datorspel. Då är det viktigt att vi har lagstiftningen som är anpassad för det – till exempel på så sätt att digitala varor inte särbehandlas från fysiska. Annars kommer företag som satsar på digitala tjänster och produkter begränsas.

 

Carl Göransson är VD för Rättvis skatteprocess