Carolin Dahlman: Varning för den destruktiva t-shirt-feminismen

Ledare ,
Foto:

När tröjor i tjejbutiker aviserar ett slags könskrig är feminismen på väg åt fel håll. På väg långt bort från jämställdhet och individualism.

Artikeln publicerades 14 juni 2017.

The revoution is female”, står det på en. ”Sisterhood”, står det på en annan och ”I´ve seen the future. She is female” på en tredje. Tröjor med budskap är en stor trend i år. Men orden på t-shirtarna vittnar om en obehaglig könskonflikt i uppblossande.

Feminister har länge kämpat för att vi alla ska ses och bemötas som individer, och att kön ska bli irrelevant.

Kampen har rört att man ska behandlas likvärdigt, och exempelvis inte få lägre lön än män för samma arbete, samt meritokrati ska råda vid tillsättningar av styrelsepositioner och annat. Vi har velat befria människor bakom de könsboxar som vi placeras i.

Tyvärr tycks nu kampen för kvinnors frihet ha transformerats till att unga tjejer – via ett tryck på sin t-shirt – vill berätta för världen att de är bättre än männen.

Detta oroar mig, för det är ju ingen tävling. Målet är inte att kvinnor ska få bättre förutsättningar än män eller ta över världen. Eller?

Budskapen lyser från var och varannan klädaffär: ”In girls we trust”, ”Girls support girls” och ”Power to the ladies” (översatt till svenska: Vi litar på tjejer, tjejer stöttar tjejer och makt åt kvinnorna.) Jag vet inte vad jag ska tro; syftet är oklart.

Den här konstiga T-shirt-feminismen byggd på dragkamp bör vi se upp med.

Att butiker som H&M, Monki och Gina Tricot göder den är oansvarigt och tanklöst. Vad hände med den fina tanken att se individen bortom etnicitet, ålder, kön och utseende? Varför späda på ett destruktivt – till och med aggressivt – ”vi och dom”-tänkande?

Det är inte bara tjejer som ska ha makt. Det är inte bara kvinnor som ska göra revolution. Det är inte bara brudar som ska få vårt stöd.

Målet för den liberala feminismen är frihet för alla. I den kampen är vi ett och samma vi.