Den jobblösa tillväxten 

Ledare Artikeln publicerades

Den globala konkurrensen ställer svensk politik inför många utmaningar.

Det vilar något pastoralt över Mikael Damberg. Att lyssna på ett anförande med den S-märkta näringsministern är som att delta i en hjälp-till-självhjälpskurs. Så länge företagaren tror på sin produkt är allt möjligt. Managementfloskler blandas med kritik mot företagare som inte lyckas vända röda siffror till svarta. Dambergs senaste utfall mot äldre företagares bristande språkkunskaper är symboliskt. I grunden är han partiets man, inte näringslivets.  

I veckan besökte Mikael Damberg innovationsklustret Medicon Village i Lund. Syftet med visiten var att träffa nyföretagare inom medicinteknik, förhöra sig om läget efter förra veckans varsel på Sony Mobile och möta pressen. Ungefär samtidigt befann sig Centerledaren Annie Lööf, Dambergs föregångare som näringsminister, på trendspaning i amerikanska Silicon Valley.

Som flugor runt sockerbiten dras våra folkvalda till de mest hypade företagen: Upplevelseproducenterna, nätverkssajterna och seriefabrikerna. Ju mindre arbetslivserfarenhet politikern har utanför det egna ungdomsförbundet, desto större är behovet att suga i sig. 

Vilka svar besöken ger? Att stora delar av tillväxten är jobblös. 

Sonys varsel i Lund berör 1 000 anställda. Ericssons senaste uppsägningar drabbar 3 200. Sedan början av 2000-talet har två tredjedelar av Ericssons personal i Sverige sagts upp. Koncernchefen Hans Vestberg minglar gärna med dj-fenomenet Avicii på internationella affärsmässor, men i Katrineholm breder tystnaden ut sig när produktionen stänger. 

I USA har Lööf medverkat i den amerikanska lanseringen av Elisabeth Thand Ringqvists bok ”Nerdonomics – Varför nördar startar företag och varför det är viktigt för Sverige” (Ekerlids). Författaren, som är före detta medarbetare till Maud Olofsson och vd för organisationen Företagarna, skriver att nördens förmåga att skapa affärer av sitt specialintresse är en nyckel till ökad tillväxt.

Sjunkande kostnader för att utveckla prototyper, och fler marknader att testa sina affärsidéer på, gynnar dagens entreprenörer. Men företagen som politikerna i dag sätter hoppet till har sällan fler än ett tiotal anställda.

I Nerdonomics nämns Facebook som ett globalt framgångsexempel. Facebooks upphausade serverbyggen i Luleå beräknas ge 70 arbetstillfällen, vilket kan jämföras med stålverkets 1 200.  

Det är mer logiskt för en svensk app-utvecklare att skriva korttidskontrakt med fyra indier än att anställa en gammal studiekamrat. Lönekostnaderna är lägre och när morgonen gryr gör tidsskillnaden att dagens arbetsuppgifter redan är utförda.

Den globala konkurrensen gör översynen av löneskatter och trygghetssystem till en svårare utmaning än vad Dambergs profetior ger sken utav.