Johanna Nylander: Tillåt flyktingarna att flyga

Ledare Artikeln publicerades

Om fler flyktingar från andra sidan medelhavet hade rätt att flyga till Europa hade fler haft råd och möjlighet att leva sin första tid i Sverige under rimligare förhållanden och chansen att överleva utan att förlita sig på osäkra båtar och andra människors allmosor hade varit större.

Jag reser mycket både i jobbet och privat. Med SJ, med Öresundstågen, och med flyg, oftast från Kastrup. Mitt svenska pass och mina blåa ögon har gjort att jag aldrig haft några problem att korsa en landsgräns. Jag har rest till flera europeiska huvudstäder utan att behöva packa upp passet ur väskan, jag har fått fortsätta resa trots glömt pass genom att bara visa upp mitt körkort, jag har till och med gått igenom en pipande säkerhetskontroll utan att någon brydde sig att kolla varför larmet lät, och jag har fört med mig ett tvådeciliters juicepaket in på en flygplats utan att behöva checka in det.

Mina största bekymmer när jag reser är förseningar och inställda turer. Det är en privilegierad situation som borde gälla för alla. Så är det inte. När jag jobbade i Köpenhamn och pendlade med Öresundståget dagligen bevittnade jag ofta tullens räder på den dansk-svenska gränsen och det var alltid någon med mörkare ögon och ickeblont hår som blev utfrågad om sitt bagage och avreseort. När jag rest med vänner med ursprung i mellanöstern är det dem som fått sina väskor genomsökta, eller hamnat i en ”slumpmässig” extrakontroll.

Det största skälet till att det ser ut så här beror på transportörsansvaret. Det är ett politiskt beslut om att den som inte kontrollerar den resandes handlingar korrekt riskerar att stå för omkostnader, tillbakaresa och dryga böter. Konsekvensen av lagen är att flyktingar är hänvisade till illegala vägar in i EU, ofta osäkra båtar, eftersom flygbolag inte vill begå lagbrott. Utan transportörsansvaret hade fler kunnat resa in i EU på lagliga sätt. Flyktingar skulle spridas ut över fler länder, haft mer pengar med sig, och haft möjlighet att packa mer än ett par plastpåsar. Framför allt skulle fler människor överleva hela resan.

Transportörsansvaret kan avskaffas, avvecklas eller pausas. Flygbolagen själva vill slippa det, några av partierna har börjat kritisera det, men än så länge har vare sig regeringen eller EU gjort något åt det. Människor i hela EU engagerar sig för att ta hand om de som kommer hit, samlar ihop pengar och saker, lånar ut segelbåtar, kör folk en bit på vägen och planerar att bli flyktingsmugglare utan vinstintresse för att man inte står ut med att bara titta på.

För flyktingar i dag är det inte ett alternativ att sitta på en flygplats och vänta på ett försenat plan. Det har regeringen och EU sett till att de inte får. De reglerna kan ändras, och det borde vara varje ansvarsfull politikers prioritet innan fler båtar sjunker på medelhavet.

Fakta

Johanna Nylander

är liberal debattör och ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.

Visa mer...