Johanna Nylander: Bolaget hjälper inte folkhälsan

Ledare Artikeln publicerades
Foto:

Systembolaget är ett av de sista monopolen i Sverige, och varje år satsar de en del av sin budget på att göra reklam för sig själva.

Reklamfilmerna med den ”onda marknadskonsulten” som hånar butikschefen för att de inte vill göra vinst och att de satsar på miljön är småroliga, men ger också en felaktig bild av vad det svenska alkoholmonopolet egentligen innebär.

Sverige är ett av de länder i världen med hårdast lagstiftning kring alkohol och alkoholreklam. Svenskar dricker rätt lite i europeiska mått, men vi dricker ungefär lika mycket sprit som holländare, och något mer än både amerikaner och italienare. Enligt WHO hänger hög alkoholkonsumtion också ihop med social status och ekonomisk situation. I samhällen där människor har det bra dricks det lite mindre, alkoholister har större chans att få vård, och det finns generellt bättre skyddsnät.

I både Finland och i Norge finns det också monopol och höga skatter på alkohol, men i Finland dricker man betydligt mer än i Sverige och i Norge dricks det betydligt mindre. Alkoholmonopolet i sig har alltså inte så mycket med konsumtionen att göra.

Trots det stöds monopolet av, enligt Systembolaget själva, 77 procent av befolkningen. Butikerna jobbar med fina värden som ekologiska viner, god service och att ge en och annan över 25 år komplimanger genom att be om legitimation. Det finns en långlivad myt om att utbudet är bättre än i andra länder, trots att det bara är att bege sig till Bilka eller Magasin på andra sidan Öresundsbron för att hitta många fler viner (ekologiska också!), eller ta färjan till en större tysk matbutik för att hitta öl som aldrig går att hitta i Sverige.

Det svenska alkoholmonopolet har överlevt all sin rimlighet, och det är rätt märkligt att det ändå kan ha ett så stort stöd. Det borde vara en självklarhet att vin ska kunna köpas i samma butiker som maten man ska dricka det till, eller att ölbryggare får sälja sitt egenproducerade öl på flaska för kunderna att ta med hem. I andra länder säljs sake i samma butiker som noriblad, fina whiskysorter kan köpas i små provflaskor från tapp och inte bara i fabriksflaskor och alkoglass har samma åldersgräns som öl. Mat och dryck har en tätare koppling och det finns inget som säger att det inte skulle funka i Sverige med.

Problemen som alkohol kan leda till hjälps bättre med riktiga insatser än särskilda butiker. Behåll 20-årsgränsen, eller gör ID-kontroller obligatoriska men skrota monopolet. Kanske gör det några vinsorter dyrare när Systembolagets fördelaktiga status som inköpare försvinner, men det kommer garanterat öppna upp för fler aktörer, ett bredare utbud och säkerligen en och annan butik som kommer bli bättre på både service och ekologiska varor.

Fakta

Johanna Nylander

är liberal debattör och ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.

Visa mer...