Johanna Nylander: Sänk skatten!

Ledare Artikeln publicerades
Ett företag i blåsväder...
Foto:

När en regeringsutredning föreslår flygskatt ställs klimatet mot semesterresor till solen.

När kommunskatten höjs vill man få in mer pengar till äldreomsorgen och till skolorna. Att sjukvården måste ha mer resurser i form av höjd skatt är standardsvaret från styret i Region Skåne så fort någon verksamhet går dåligt.

Sedan den rödgröna regeringen tog över och började lägga sina egna budgetar har höjda skatter och nya skatter varit en huvudfråga. Småföretagare drabbas av högre skatter om 3:12-reglerna ändras. Elektronikskatten höjer priserna på alla varor som säljs i svenska butiker. Inrikesflyget blir dyrare med flygskatten. Fler får betala statlig skatt. Jämställdhetsbonusen i föräldraförsäkringen avskaffas. Beloppen för ROT och RUT sänks.

Skattehöjningar försvaras ofta med att pengarna går till något gott. Det är antingen rika som ska betala mer för välfärden som ska hjälpa de svaga, klimatet som behöver räddas, eller invandringen som kostar pengar och kräver mer skatteintäkter. Istället för att effektivisera i byråkratin, skära ner på det som kostar, eller ta svåra prioriteringsbeslut verkar skattehöjningar ha blivit en snabbfix som tillfälligt kan lösa ett budgetunderskott.

Skatt är en påtvingad kostnad, men en utgift de flesta av oss är helt okej med att betala så länge det går till vettiga saker. Problemet är att alla har sin egen definition av vad som är vettigt, och många politiker ser beskattande av medborgarna som en rättighet istället för ett nödvändigt ont. Högre skatter innebär heller inte alltid högre intäkter. När de blir allt för höga minskar det som kan beskattas.

Ta den aktuella flygskatten som exempel. En flygresa inom Europa som startar i Sverige blir 80 kronor dyrare. Inte jättemycket för en enstaka resa, men ett belopp som är tillräckligt för att göra flyget för en sydskåning mellan Köpenhamn och Arlanda lite mer attraktivt än planet från Sturup.

För stockholmaren som vill åka till Asien eller USA kan påslaget bli upp till 430kr en enkel resa. Återigen en rätt liten marginal på en enstaka resa som kan kosta många tusenlappar, men som kan göra en mellanlandning i Helsingfors eller Köpenhamn ännu mer ekonomiskt fördelaktig. Bränslesnåla direktflyg från Sverige blir dyrare och mellanlandningar, som är skadligare för klimatet, blir billigare. Knappast en miljöeffekt i rätt riktning, och utan en enda skattekrona till Sverige. Mer rimligt hade dessutom varit att beskatta bränslet i stället för varje passagerare, eftersom det är bränslet som är miljöboven, inte välfyllda flygplan.

Det är lätt att ropa efter höjd skatt när någon annan betalar, men eftersom skatten är ett tvång bör den hanteras med försiktighet. Dra i stället ner på utgifterna, och sänk skatterna.