Annons

Låt dem få ta över ratten

De självkörande bilarna är på väg fram, och kommer att förändra mer än bara bilkörningen.
Ledare • Publicerad 23 mars 2018
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Foto: Thomas Johansson/TT

Dödsolyckan i Phoenix, Arizona i måndags var den första av sitt slag. En självkörande bil från taxiföretaget Uber körde på en kvinna, som avled på sjukhuset.

Teknikoptimister invänder att mänskliga förare dödar tusentals människor varje dag. Det är sant, men med tanke på hur få självkörande bilar det ännu finns på vägarna är varje dödsolycka mycket allvarlig. När tekniken sprids måste vi kunna lita på att den fungerar.

Annons

I början av mars lämnades utredningen “Vägen till självkörande fordon” över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), och i veckan diskuterades slutsatserna på ett seminarium på tankesmedjan SNS (22/3). Utredningen har gjorts av Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och är mycket grundlig.

Miljöminister Karolina Skog (MP) verkar dock inte imponerad. I Expressen (21/3) slår hon fast att förväntningarna på självkörande fordon är överdrivna. “Att kunna titta på film när man kör bil i all ära, men för det har vi redan tåg”, säger hon till tidningen.

Med all respekt för tåget verkar miljöministern ha missat poängen. På sikt finns det enormt mycket att vinna på att självkörande fordon tar över ratten på vägarna.

De enskilda olyckorna till trots är säkerheten det främsta argumentet. Datorer kör mer förutsägbart och kan reagera snabbare på en oväntad händelse. När fordonen dessutom kommunicerar med varandra kan risken för olyckor minimeras.

På längre sikt, när de flesta eller alla fordon är självkörande, kommer tekniken att förändra hela städer. Bilköer, som är ett resultat av irrationellt körande, försvinner, vilket krymper pendlingstiderna. Sannolikt minskar både antalet bilar och det privata ägandet av dem i takt med att priset på transporttjänster sjunker. Det blir mindre attraktivt att äga en bil som står stilla 95 procent av tiden, och mer attraktivt att dela med andra, antingen genom taxitjänster eller genom olika typer av bilpooler.

De få fordon som ändå finns kvar i städerna behöver betydligt färre parkeringsplatser och inga p-hus, vilket gör att ytorna kan nyttjas till annat. Städerna blir tätare, tystare och säkrare för människor.

Om den här utvecklingen tar 15 eller 50 år att fullborda är omöjligt att säga. Att den har börjat råder det dock ingen tvekan om. Nu krävs att alla delar av offentligheten tar till sig och planerar för den här förändringen. Hur klarar vi omställningen för de tusentals lastbilschaufförer som kommer att bli arbetslösa? Hur påverkas de kommande decenniernas infrastrukturinvesteringar? Hur ska stadsplaneringen i framtiden se ut?

Det finns ingen anledning att rycka på axlarna inför farorna med självkörande fordon, särskilt nu när tekniken fortfarande utvecklas. Men det är ännu dummare att reducera en genomgripande förändring av transportsystemet till en fråga om att folk vill titta på film i bilen. De självkörande fordonen är en kommande revolution. Bejaka den istället för att avfärda den.

Joakim Broman
Annons
Annons
Annons
Annons