Ljus framtid för solenergi?

Ledare Artikeln publicerades
Foto:

Solen reser runt jorden, och nu är det bevisat att även flygplan kan färdas med hjälp av solen.

Förra veckan avslutades den första jungfrufärden med ett solcellsdrivet flygplan. Luftfarkosten Solar Impulse 2 landade på flygplatsen i Abu Dhabi efter sin utsläppsfria resa runt jorden.

Symboliken i att historiens första solcellsdrivna flygfärd runt jorden både startar och avslutas i en av världens mest oljerika regioner är slående. Det oljerika emiratet Abu Dhabi har sedan 70-talet var en storproducent av råolja och naturgas men stod ändå värd för att solcellprojekt. Svart guld i marken hindrar inte från att även utnyttja den ständigt skinande solen på himlen.

Att fossilbränslet är ändligt är obestridligt. Vad som ska ersätta, därom tvista de lärde. Men att ett paradigmskifte i bränslefrågan nalkas undgår ingen.

I Europa duggar utsläppsskandalerna inom transportindustrin tätt. Tyska Volkswagen-koncernen fick i höstas pinsamt erkänna att de manipulerat utsläppsdata. Resultatet blev brakförlust, 630 000 bilar återkallas i Europa och ett svårt skadat förtroende för en av världens största bilproducenter.

Kina har uttalat en målsättning om att installera 18 gigawatt av solenergi i år. 15 gigawatt installerades förra året. I det tidvis mörka och kalla Sverige är det svårt att förstå potentialen i solenergi. Faktum är ändå att under sommaren är stora delar av landet välförsörjt med solljus under nästan dygnets alla timmar.

Ett fullgott energisystem kräver leveranssäkerhet. Men framtidens energiförsörjning kommer att vara en hybrid. Vi kommer att värma vårt hus med en typ av energi och transportera oss med hjälp av en annan.

Exemplet med Solar Impulse 2 visar att det finns tekniska möjligheter att transporteras utan bränsle och utan utsläpp.