Annons

Stoppa tramsiga och dyra ”Sätta kommunen på kartan”-projekt

Ibland undrar man om kommunernas politiker och tjänstemän glömmer bort var pengarna kommer ifrån. Skärpning!
Ledare • Publicerad 16 mars 2018
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.

En pr-byrå från Stockholm fick i höstas totalt 765 000 kronor av Bromölla kommun för att utforma en kampanj i sociala medier, vilket avslöjades av Slöseriombudsmannen (14/3).

Kampanjen skulle ”skapa delaktighet och bygga stolthet” samt göra kommunen mer attraktiv, men trots uppmaningar om att dela bilder på Instagram via en hashtag (#jagärbromölla) hade man vid en granskning i veckan bara fått in 68 bilder, varav de flesta kom från kommunstyrelsens ordförande Jenny Önnevik (S). Bara 16 personer hade engagerat sig.

Annons

Susanne Bäckman från Liberalerna hade använd hashtaggen, men häpnade när jag berättade om prislappen. ”Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att de betalt en PR byrå dels för att komma på iden, dels för summor som denna”. Hon kallade det ”helt vansinnigt. Ett enormt slöseri med skattemedel som borde gå till kärnverksamheten. Detta hade de kunnat gjort med väldigt små medel.”

Men tydligen fanns enligt kommunikationschefen Lotta Söderholm bara 2,5 tjänster på kommunikationsavdelningen och de ”hade inte klarat att ta fram den här kampanjen på egen hand”.

Nähä. Det verkar dock inte ha varit väldigt alltför besvärligt att skapa en hashtag – som dessutom är makalöst lik en kampanj från Zlatan. Jag tror att ett gäng av Bromöllas tonåringar hade klurat ut något roligare för en betydligt lägre summa, och att det hade kanske även hade skapat större lokalt engagemang? Det är bara en teori. Vad tror du?

2015 gjorde Aftonbladet en genomgång av hur mycket myndigheter och kommuner lägger på pr- och lobbybyråer och fann att fem miljoner kronor betalades varje månad för allt från medieträning till debattartiklar och krishantering. ”I den här branschen kan man ta mycket betalt för ett ganska mediokert arbete”, sa en tidigare medarbetare på en känd pr-byrå (4/4 -15).

Jojo. #jagärskeptisktillslöseri

Extramaterial

Läs gärna nyhetsartikeln i Kristianstadsbladet om detta.

Carolin DahlmanSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons