Betyg på bidragen i delfinal 2

Melodifestivalen Artikeln publicerades

Emma Ståhl är på plats i Linköping och har lyssnat in sig på kvällens tävlingsbidrag. Så här tycker hon:

1. JEM: ”Love Trigger”

Text & Musik: Peter Boström, Thomas G:son, Julimar ”J-Son”Santos

Betyg: 3

Radarparet G:son och Boström har försökt gifta ihop Black Eyed Peas med det svenska houseundret. Och det gjorde de väl rätt i. Egentligen bara ännu ett spinningsoundtrack i mängden, men det både låter och ser modernt och internationellt ut. Det finns dock risk att JEM är lite för Love Generation-kyliga för de svenska stugorna.

2. The Refreshments: ”Hallelujah”

Text & Musik: Joakim Arnell

Betyg: 1

Håhåjaja. Nu blir det Nudie Suits, veteranbil på scenen, ökenlandskap på LED-skärmarna och myggjagare så långa och böjda att man kunde ha avrättat folk med dem. Kitschometern fick kortslutning för länge sen. The Refreshments låter som the Refreshements brukar låta och de har ju en oroväckande stor publik. Frågan är om den publiken röstar?

3. Manda: "Glow"

Text & Musik: Charlie Mason, Joy Deb, Linnea Deb och Melanie Wehbe

Betyg: 2

De tre lååånga violinspelande tjejerna i bakgrunden står stadigt (?) på podium med hjälp av rejäla skidpjäxor. Lika stadig är inte Mandas röst, i alla fall inte under genrepet. Det gäller för henne att fokusera på sången. Låten växer och har en bra text, men både den och Manda är för anonyma i det här sammanhanget för att få tittarna att lyfta luren.

4. Panetoz: "Efter solsken"

Text & Musik: Johan Hirvi, Mats Lie Skåre, Nebeyu Baheru, Njol Badjie, Pa Modou Badjie

Betyg: 3

Sommar, sol och Panetoz. Killarnas glädje smittar av sig från första stund, och är helt klart dem som ser ut att ha roligast på scenen. Inte samma katchiga och enkla refräng som superhiten "Dansa pausa" och ingen typisk schlager, men jag ser absolut framför mig att den laddas ned flitigt. "Efter solsken" är en given låt på studentflaken. Ingen finalist, men helt klart värd en plats i Andra chansen tack vare energin och att refrängen sätter sig. Att lära mig verserna däremot ger jag mig inte på. Stark trea.

5. Pink Pistols: "I am somebody"

Text & Musik: Susie Päivärinta, Nestor Geli, Diztord, Joakim Törnqvist och Frost Per Hed

Betyg: 2

Det obligatoriska dragshow-bidraget i årets tävling. Som vanligt i sådana här nummer är inte rösterna kill ... förlåt tjejernas starka sida, utan de får hjälp av kören bakom scenen även i solosången. Men låten har ett bra budskap, showen är snygg och synkad. Scenrutinen lyser igenom. Favoritlåt på gay- och schlagerklubbarnas dansgolv helt klart.

6. Sanna Nielsen: "Undo"

Text & Musik: Fredrik Kempe, David Kreuger och Hamed "K-One" Pirouzpanah

Betyg: 5

Outstanding! KB:s utsända kände sig duktigt stolta när Sanna äntrade scenen och glänste i tre minuter under repetitionerna. Hon går in och levererar till 100 procent, känns precis så lugn och trygg som hon berättade i gårdagens intervju. "Undo" känns modern, pampig och skulle absolut göra bra ifrån sig i Eurovision. Ännu en triumf för låtskrivarveteranen Kempe. Oerhört snygg, enkel och avskalad scenshow med Sanna i fokus. Plus för kristallregnet och ljuskäglorna som ramar in. Går inte denna vidare direkt så kommer jag att bojkotta finalen.

7. Little Great Things: "Set Yourself Free"

Text & Musik: Charlie Grönvall, Christoffer Wernqvist, Felix Grönvall och Adam Dahlström

Betyg: 2

Fullt ös och debutanterna tar för sig – kul. Verkligen en text med budskap, en uppmaning att ta sig ur ett destruktivt förhållande, men bandet lyckas nog inte förmedla det genom rutan. Låten fastnar inte vid första lyssningen, till skillnad mot andra i startfältet, vilket kan bli gruppens fall. Kan skrälla men lutar mot en plats i det nedre skiktet.

8. Martin Stenmarck: "När änglarna går hem"

Text & Musik: Martin Stenmarck, Alexander Bard, Andreas Öhrn och Peter Boström

Betyg: 4

En låt som kan komma att bli nästan lika populär som "Sjumilakliv". Solklar P4-låt och långkörare på Svensktoppen. Oavsett vad Martin själv tror, att han inte har någon fördel av turnerandet med "Ladies night", så kommer det helt klart ge honom röster. Refrängen sätter sig, rösten är säker. Ett stort plus för svensk text – gör låten mer direkt.