Skyways stänger linjen till Berlin

Näringsliv Artikeln publicerades

Skyways fimpar linjen mellan Kristianstad och Berlin. Sista turen går den 27 maj.

Nu är det klart att flygtrafiken till Berlin stannar. Kristianstadsbladet sökte under tisdagen och onsdagen Skyways för att få besked och svaret kom via mail på onsdagseftermiddagen.

– Ledsen att jag inte hinner svara dig då jag sitter upptagen. Vi har valt att avsluta flygningarna på KID-TXL, den 27/5 kommer att vara sista dag med trafik, skriver Peter Browall, som är kommersiell chef på Skyways, i sitt korta svar utan vidare motivering.

Kommenterar beslutet

Timothy Ayris, som är vd på Kristianstad Airport AB, kommenterar flygbolagets beslut.

– Skyways har provat linjen till Berlin tre dagar i veckan och det är synd att det inte fungerar men de måste göra det som är mest ekonomiskt. Det är att flyga till Arlanda de avgångarna i stället eftersom det är bättre efterfrågan på den linjen. Det är också det bästa för vår ekonomi, säger Timothy Ayris.

Hur påverkar detta Kristianstads flygplats?

– Vi återgår till att trafikera inrikeslinjen till Stockholm de avgångarna i stället och kanske kan vi flyga någon annanstans i framtiden. Vi hade situationen med Ryanairs linje till Barcelona men det var något som stöp. Vi fortsätter att hitta något annat men vårt huvuduppdrag är att ha en stabil ekonomi och hålla linjen till Stockholm öppen. Ägarna har gett oss det uppdraget och om vi ska prova något annat ska det vara riskfritt. Om det funger- ar är det fantastiskt och om det inte fungerar går vi tillbaka till något som är säkert.

Timothy Ayris påpekar att antalet passagerare i april 2011 stigit i jämförelse med samma period ett år tidigare. 3 262 passagerare använde flygplatsen i april mot 2 248 under samma månad 2010.

Är kritisk

Berlinlinjen stänger inom en månad efter att den startade den 2 maj. Flygplatsbolagets ordförande H Inge Gyllin är kritisk till att utvärderingen påbörjades för snabbt.

– Det var trist och det här är inget jag fått reda på. Det var snabba puckar. Klart jag tycker det är tråkigt att man stänger och det var lite för snabbt utvärderat. Det är deras beslut och vi kan inte göra så mycket om de inte anser sig ha ekonomi för att flyga till Berlin men det kändes som att det passade bra med deras egna flighter, säger H Inge Gyllin.

Vad händer nu?

– Vi jobbar vidare med att hitta ny internationell trafik. Det är något vi kämpar med hela tiden.