New Articles

Rastlös och lycklig av soul

New Articles Artikeln publicerades

Två heltidsjobb. En dag får man nog. Så Hanne Boel lämnade det ena för att koncentrera sig på det hon gör bäst. ”Jag kom tillbaka till musiken och fick den så viktiga tiden att känna mig rastlös”, säger drottningen av dansk soul när hon är på promotionbesök i Kristianstad.

Varje årtionde har sina danska fenomen. På sjuttiotalet regerade Gasolin, i slutet av 90-talet tog Aqua över de ungas Europa. Någonstans mittemellan hade Hanne Boel sin stora tid. 1988, efter det att Sanne Salomonsen lagt grunden, blev Boel en i raden av danska sångerskor som under några år skulle dominera den nordiska musikscenen. Det var Sanne, Anne (Linnett) och Hanne. Det var Lis (Sørensen), Søs (Fenger) och AnneDorte (Michelsen)
– Den där frågan – ”hur gick det till?” – fick jag ofta när jag turnerade i Sverige och Norge under nittiotalet. Jag har fortfarande inget bra svar, men Sanne var först. Hon blev riktigt, riktigt stor, med sitt band Sneakers, innan oss andra.
– Anne Linnet var också en föregångare. Men hon kom från ett annat håll. Från den politiska kvinnorörelsen. Vi skippar avundsjukan och applåderar. Dock kvarstår frågan:
Varför blir inte svenska artister och filmare lika uppskattade i Danmark?
Hanne Boel skrattar och säger sedan:
– Jag gillar svensk film...
– ...och det finns faktiskt några svenskar som är eller har var it stora i Danmark. Vi var alltid trogna mot Mikael Wiehe och Björn Afzelius. Lisa Nilsson (framförallt), Bo Kaspers och Kent är populära. Och så gillar vi Eva Dahgren...men vad gör hon idag? Hanne Boel surfade på Sanne-vågen, men lät aldrig som de andra. Hon har en röst som skolades vid konservatoriet i Köpenhamn, en röst som sjungit jazz. Men som, enligt Hanne själv, är gjord för soul:
– Jag växte upp i en familj som var musikalisk på hobbynivå. Mamma och pappa lyssnade på klassisk musik, mina syskon – som är flera år äldre än jag – spelade soulplattor. Så jag missade hela Beatles- och Stones-grejen. För mig började det med Ray Charles, Aretha Franklin, Sam Cook, Sam & Dave.
Och nu, femton år efter genombrottet med Black Wolf, presenterar Hanne Boel sitt nionde album som blir en retrokick för den mogna soulpubliken. Beware Of The Dog (release 3 februari) innebär också att hon återknyter bekantskapen med producenten Poul Bruun som var ute ur bilden under åren när Hanne Boel valde att experimentera med musiken.
– 1995-96. Där någonstans började vi tappa geisten, båda två. Vi hade uppnått allt, jag behövde motstånd. Så det blev tre album utan Poul eftersom jag kände att han inte var den producenten som skulle hjälpa mig att hitta nya vägar.
Och?
– Jag fick motstånd. Kritikerna gillade skivorna, men de floppade kommersiellt. Parallellt kunde Hanne Boel bygga upp en annan verksamhet. Ett stort centra för Islandshästar.
– Jag har levt nära hästar sedan jag var liten, och det var väldigt skönt att umgås med ”hästmänniskor”. Du vet, folk som bara känner mig – Hanne. Inte Hanne Boel – artisten.
Men musiken kom hon aldrig undan. Hanne Boel säger att hon behöver rastlösheten som finns just där.
– Jag vill vara med i ett band, vill stå på scenen, vill skriva låtar. Det är ändå det jag är bäst på.
Man kunde tänka sig en flirt med 2000-talets r'n'b, för att hamna rätt i tiden. Hanne Boel valde istället att tänka retro och återupptog kontakt med Poul Bruun.
– Om jag blir modern är jag ”otrogen” mot min generation. Det branschen kallar för r"n"b idag är inte min musik. Så berättar Hanne Boel, 45, att hon tillhör de äldre artisterna på sin danska etikett.
– Vi är två eller tre som passerat 40. Alla andra är mellan 20 och 30. Det är så synd, vi har ändå en förankring som de unga saknar. Men det verkar vara likadant i Sverige, och kanske ännu värre i USA. ”Klassiska” rocksångare står utan skivkontrakt eftersom bolagen designar nya akter för de snabba klippens skull.
– Det är kortsiktigt och dumt. Band som Aqua har ingen chans att överleva någon längre tid. Jag tror att musikbranschen måste börja om från början. Alltså låta artister etablera sig på scenen innan de spelar in första skivan. Hanne Boel berättar att hon var it i Kristianstad tidigare. En gång, på sommaren för några år sedan.
Minnen?
– Jag kommer ihåg att det var väldigt varmt och att vi åkte ut till kusten för att bada. Det var fint.
Kanske dags för ett nytt semesterbesök. Varför inte under Kristianstadsdagarna när hon förmodligen är på svensk turné?
– Vi har i alla fall pratat om en festivalturné i Sverige, skivbolaget och jag. Jag skulle gärna spela på små scener, men vi åker omkring med ett niomannaband och då blir det dyrt för de mindre arrangörerna.
I vår börjar Hanne Boel hemma i Danmark. Fortsätter sedan till Norge, men gör också en exklusiv spelning på Nalen i Stockholm (8 april).
Anders Mårtensson
044–18 55 58
anders.martensson@kristianstadsbladet.se


Fakta:Hanne Boel föddes 1957, i Bagsværd utanför Köpenhamn. Hon utbildade sig vid Kungliga Musikkonservatoriet och kombinerade under början 1980-talet artistkarriären med musikläraryrket.
1988 kom genombrottet med plattan Black Wolf, som bland annat innehöll Son of a preacherman och Let"s talk it out. Boel har till dags dato sålt mer än 2,5 miljoner skivor och räknas som en av Nordens mest framgångsrika sångerskor.
Nu är hon aktuell med nionde skivan, Beware Of The Dog (släpps den tredje februari), som är en återgång till den amerikanska söderns soulmusik där Ray Charles och Aretha Franklin anses vara de största.
Boel turnerar i Danmark och Norge under våren. Gör också en spelning på Nalen i Stockholm. Den förste februari medverkar hon i TV 4:s Bingolotto.