New Articles

Tanken behöver också träning

New Articles

Artikeln publicerades 12 september 2006.På Ullevi ligger Kajsa Bergqvist på mage med blicken i marken. Hon utestänger publiken och tv-tittarna för att fokusera på en enda sak: nästa hopp.

Idrottskvinnor och idrottsmän har använt mental träning i årtionden för att nå sina mål. Lars-Eric Uneståhl, som utvecklade den mentala träningen för svenska idrottsutövare, tog även till sig tankar från buddhisterna som har arbetat med meditation och personlig utveckling i årtusenden. Nu när stressen ökar och tiden snurrar allt fortare söker sig allt fler tillbaka till filosofier om mental träning.

Pia Stoltz på nätbokhandeln Ad Libris märker att intresset ökar. På pockettoppen ligger "Självkänsla nu!" av Mia Törnblom på sjätte plats. Även Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll" säljer bra.

Den mest sålda boken om mental träning, "Träna mentalt och förbättra ditt liv" av Bosse Angelöw, är däremot inte ny. Den kom redan 1994, innan utmattningssyndrom och utbrändhet blivit välkända begrepp.



Kanske är det ett tecken på att fler vill bromsa innan de tappat kontakten med sig själva och går in i väggen. Men det kan också handla om att samhället vi lever i inte ger oss någon mening längre. Ulla Wallin, sjukgymnast och skrattinstruktör, tror att allt fler upptäcker att den nya bilen eller det nya huset inte gjorde dem lyckliga.

– Jag har aldrig varit med om att folk är så trötta, men vi har aldrig haft så mycket tidsbesparande grejor hemma. Du kan fråga dig vad du är trött på. Då kan du börja fundera på vad du tror att du saknar i livet.

Den mentala tränaren Pia Kjellkvist tror att den stora mängden information som sköljer över oss allt fortare och alla roller som vi ska fylla gör oss utmattade. Stresscoachen Ingela Broberg är inne på samma tanke. Hon tror att alla valmöjligheter, mellan tv-kanaler och elleverantörer till exempel, och att vara ständigt tillgängliga på mejl och mobil stressar oss.

Men i botten av alla deras resonemang ligger rädsla. Rädsla för att inte duga, inte få något jobb, för att förlora någon nära eller för att bli allvarligt sjuk.

– Stress är rädsla, vi är rädda för att inte hinna, inte vara duktiga nog och inte klara av saker. Att känna sig stressad och rädd gör en trött. Man blir utmattad av att ständigt tänka negativa tankar, säger Ingela Broberg.



Ulla Wallin går ett steg längre och säger att det kanske bara finns två känslor: rädsla och kärlek.

– Vi längtar efter möten, men går omkring med mycket rädslor.

Hon tror att rädslorna kan ha djupa rötter. Att ha känt sig orättvist behandlad som barn kan göra att man reagerar med samma känsla i liknande situationer som vuxen. För att slippa ta itu med de känslorna kan vi bli misstänksamma mot andra och börja döma dem. Men det drabbar oss själva, eftersom det är lätt att börja älta och då fastnar vi i negativa tankespiraler som påverkar oss även kroppsligt.

– Varje tanke ger utslag i kroppen. När du kan börja minska ditt dömande har du lättare att vända tanken och komma till förlåtelse. Vi behöver bli mer ödmjuka inför oss själva och inse att vi alla alltid har gjort så gott vi har kunnat under de omständigheter som rådde då, säger Ulla Wallin.

Många slår bort spänningshuvudvärk, ständiga förkylningar, sömnsvårigheter och magkatarr med att de har mycket just nu, men sedan ska det bli lugnare. Men när man måste sova stora delar av helgen för att orka gå till jobbet igen på måndagen ska man ta signalerna på allvar, anser Ingela Broberg. Ju snabbare man tar itu med ett problem desto lättare är det att rätta till det.

– Jag tror inte att stressen blir mindre i samhället utan man måste lära sig att hantera det. Ibland är det inte så mycket som behövs för att man ska må bättre. Man kan faktiskt förändra sitt sätt att vara, säger hon.

Människor i alla åldrar kommer till henne, även gymnasieungdomar som känner sig stressade av betyg, utseendefixering, grupptryck och framtidsplaner.

Enda sättet att lära sig hantera det är att förändra sina tankar. Det låter svårt, men Ingela Broberg menar att det först handlar om att bli medveten och därefter göra förändringar.

– För de flesta hjälper det att prioritera sig själv, boka av, säga nej och se till att få återhämtning.



Mental träning går ut på att få kontakt med sina tankar och känslor och vända negativa tankar till positiva. Ingela Broberg och Pia Kjellkvist brukar börja med en avslappnings-cd som får kursdeltagarna att först slappna av i kroppen innan de kan gå vidare till den mentala avslappningen.

Pia Kjellkvist säger att man måste tro på det för att det ska fungera, men med träning går det. Hon talar om att man hittar ett mentalt rum genom att lära sig slappna av. Hon kallar det för att vara alternativt medveten, på samma sätt som när man kör bil i ett par mil och efteråt tänker "hur kom jag hit" eller när man läser en bra bok och glömmer tid och rum.

– De största vinsterna är att man börjar sova bättre, man blir gladare, lugnare och effektivare, man får bättre självkänsla, bättre relationer och reducerar stress. Man bygger upp en inre trygghet, säger hon.

Både hon, Ulla Wallin och Ingela Broberg talar om det egna ansvaret. Alla är ansvariga för sin egen utveckling, sin egen lycka och sitt sätt att hantera stress. Ingen annan kan ordna det och man kan inte skylla sina problem på någon annan. Det är en frihet, men också nya krav. Pia Kjellkvist berättar att ibland kan kursdeltagare först bli upplivade av tanken på att de kan forma sina liv själv, men sedan går det upp för dem vilket stort ansvar det är.

– Ibland tror jag att det kan bli skrämmande, men man får en helt annan kontroll över sin tillvaro.





Ingela Rutberg

044-18 55 65

ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se

Pia Kjellkvist har arbetat med mental träning i sex till sju år, de senaste tre åren i rehabiliteringsteam på Zenithuset. Hon utgår från Lars-Eric Uneståhls filosofi där man först lär sig slappna av i musklerna och sänker grundspänningen i kroppen innan man får mental avslappning.

Tanken är att man steg för steg ska hitta en inre trygghet och självkänsla genom att lyssna på ett avslappningsprogram i en kvart om dagen. Hon gör det själv och hon intygar att det funkar.

– Man lär sig med tiden att hitta ett mentalt rum. Det kan ta två veckor eller tre månader. Det gäller att göra det varje dag. En elitidrottare skulle ju aldrig säga att nu har jag tränat färdigt.

När man väl lärt sig tekniken kan man ta till den i vilken situation man än hamnar i. Lars-Eric Uneståhls program börjar med att man knyter handen när man ska slappna av och det knepet kan man ta till för att hitta tillbaka till lugnet i kön till kassan eller på jobbet.

Hennes bästa råd:

Släpp det som ligger utanför vår kontroll, som väder och trafik.

Man kan aldrig förändra andra människor, de förändras när man själv förändras.

Schemalägg träningen, det är enda sättet att få den gjord.

Involvera gärna familjen.

Gå på föreläsningar och finn litteratur.



Boktips: "Jo, du kan" av Lars-Eric Uneståhl och Maria Paijkull, "Självkänsla nu" av Mia Törnblom, "Träna mentalt och förbättra ditt liv" av Bosse Angelöw.

Cd-tips: "Avspänning" av Lars-Eric Uneståhl (finns på apoteket)



Ulla Wallin var bara 14 år när hon började meditera, inspirerad av Maharishi som startade transcendental meditation. Under 20 år arbetade hon som sjukgymnast i Olofström och byggde upp ett smärtteam på primärvårdsnivå. Idag driver hon det egna företaget Levande i glädje utanför Helsingborg sedan åtta år tillbaka. Där håller hon kurser i hur man lär sig acceptera livet, känna tacksamhet och förstå vilka vi egentligen är.

– Hittar du ingen acceptans av det som är eller har varit är det svårt att komma vidare. Då bara ältar, ältar och ältar du. Se hur livet skulle vara annorlunda om vi kan tänka att alla människor runt omkring oss finns där för att vi ska lära känna oss själva mer, säger hon.

Hennes bästa råd:

Var öppen för det som finns omkring dig, där finns alla möjligheter du behöver.

Tänk på fyra saker att vara tacksam över varje morgon och bestäm dig för du vill må under dagen.

Tänk efter om du vill ha rätt eller om du vill må bra – hur vill du leva?

Boktips: "Älska livet som det är " av Byron Katie, "En kurs i mirakler" och "Resan" av Brandon Bays.

Ingela Broberg är biopat, stresscoach och friskvårdskonsulent.

Hon driver Biopatikliniken i Kristianstad sedan tio år tillbaka och jobbar både med grupper och enskilda personer.

Om en person går individuellt arbetar Ingela Broberg med integrerad tankefältsträning, itt, där hon koncentrerar sig just på den rädsla som personen bär på, som till exempel prestationsångest, stress, ilska och sorg.

– Det är en mycket effektiv metod där man arbetar med akupunkturpunkter som är kopplade till känslor, du får hålla på dessa punkter och andas djupt. Därefter får du ett schema att arbeta med hemma för att påverka din egen känsla i olika situationer där du tidigare inte mått så bra. Är man mycket stressad ger man sig tyvärr inte tid att lyssna på en cd utan det behövs olika metoder, säger hon.

Hennes bästa råd:

Lyssna på kroppen och handla därefter.

Ta tre djupa andetag om du känner dig rädd eller stressad.

Gör roliga saker, då ökar endorfinerna och stresshormonerna sjunker.








KRISTIANSTAD