Kultig jazzkombo hos Young Birds

Text: Carl Cato, TT spektra
noje@kristianstadsbladet.se

Publicerad 29 oktober 2009 15.56 Uppdaterad 23 juni 2010 6.24
Större eller mindre text

Kristianstad.
Nina Ramsby och Ludvig Berghe Trio har gjort ett av 2008 års mest hyllade album. Deras möte blev en fullträff och resultatet en jazzskiva som når långt utanför genrens vanliga publik.
Det började med ett gästspel och slutade med ett band. Nina Ramsby och Ludvig Berghe Trio står för en av fjolårets mest hyllade jazzplattor. Albumet "Du är stor nu (en kamp)" har kallats "ett möte i himlen" och "gripande jazzpoesi". Tidskriften Sonics recensent går längst och menar att "kanske har det aldrig gjorts bättre jazz på svenska". Varken Nina Ramsby eller Ludvig Berghe är särskilt förvånade.

– Allt jag gör är mästerverk – för mig. Så var det med de här låtarna också, de är mästerverk för oss, sen kan man bara hoppas att någon annan ska förstå det, säger Nina Ramsby.

Hon får medhåll av Ludvig Berghe.

– Det kändes direkt att det här blev riktigt bra. Från första gången vi spelade tillsammans visste vi att vi hade något speciellt. Vi märker det när vi är ute och spelar också för vi får en så bred publik. Från gamla jazzgubbar till unga människor kommer på konserterna och gillar det vi gör.



Första gången de spelade ihop var förrförra sommaren på Gröna Lund. Ludvig Berghe Trio höll till på nöjesparkens jazzscen hela sommaren och bjöd in olika gäster. Nina Ramsby ställde upp och frågade om hon fick skriva text och melodi till en av trions låtar – ett experiment som nu vuxit till en skiva.

– Rent konkret har det gått till så att jag har lyssnat på Ludvigs kompositioner hemma hos mig och lagt på texter och egna melodier. Sedan har vi spelat det ihop i replokalen. Ibland har jag bett dem ta bort någon melodi eller spela annorlunda, men ofta finns det två melodier, Ludvigs ursprungliga och min nya, säger Nina Ramsby.



När Nina Ramsby och jazztrion har arbetat tillsammans har de inte medvetet försökt göra uppror eller bryta mot några konventioner. Man ska inte försöka "kissa bajs", som Nina Ramsby uttrycker det. Inställningen har varit att göra saker på det sätt som känns mest naturligt men resultatet blev en jazzplatta som på många sätt skiljer sig från mängden.

Utan att tänka på det har Nina Ramsby och trion brutit mot många av de regler som renläriga jazzband förhåller sig till.

– Ta en sådan sak som att vi först har spelat in musiken och sedan lagt på sång. Att dubba sången är lite tabu bland många jazzmusiker, säger Ludvig Berghe.



Just nu vill gruppen bara ut och spela, men räkna med fler album. Helt klart har samarbetet gett mersmak.

– Vi är ett band nu. Det är viktigt att förstå att det är så vi tänker på oss själva. På det sättet skiljer vi oss också från hur det ofta är i jazzvärlden.

– Det vanliga är att en vokalist är stjärnan och sen finns ett band som kompar henne. Så tänker inte vi, vi är ett band och alla i gruppen bidrar till vårt sound, säger Nina Ramsby.

Fakta

Nina Ramsbys musikaliska karriär började i rockband som Baxter och Grand Tone Music. Tillsammans med pianisten Martin Hederos släppte hon de uppmärksammade skivorna "Visorna" (2004) och "Jazzen" (2006). Häromåret var hon med på den hyllade Cornelis Vreeswijk-skivan "Poem, ballader och lite blues – återbesöket". Hon jobbar även som grafisk formgivare och fotograf.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu