Bland skojare och frälsningssoldater

Nöje Artikeln publicerades

"Nä, men kom igen nu! Inget meseri...det här vill vi inte se igen." Regissören är inte nöjd, men ensemblen bara skrattar. För i dag handlar det mer om fotosessioner än repeterande.

Regissören är Ola Hörling. Förra hösten hjälpte han till med koreografin inför Can Can, nu är han dubbelarbetande – som konstnärlig ledare på Chicago-spelande Tonteatern i Malmö och som Guys & Dolls-regissör på Kristianstads Teater. Dessutom skall han bli pappa för andra gången, vilken dag som helst.
– Det är uträknat till på lördag, men jag litar inte på fasta datum för födslar. Att döma av magen ser allting färdigt ut. Mobilen är aldrig av, skrattar Hörling.
Guys & Dolls är en utmaning för 37-åringen med Malmö som bas. Ola Hörling berättar att han och Björn Forsberg pratade om ett framtida samarbete redan inför My Fair Lady för ett par år sedan.
– Jag skulle aldrig tacka nej till det här jobbet. Guys & Dolls är en musikal som har allt. Den är välskriven, både text och musik. Den har karaktärer att tycka om. Jag vill påstå att den är bäst i sin genre, där allt går ut på att underhålla. Guys & Dolls har underhållit sedan urpremiären på Broadway, i november 1950, när Robert Alda, Viviane Blaine, Sam Levene och Isabel Bigley gjorde huvudrollerna. I Kristianstad heter solisterna Johan Wikström, Lisa Gustafsson, Björn Forsberg och Beatrice Järås.
– Vad kan jag säga? Jo, jag vågar påstå att den här ensemblen tål att jämföra med vilket annat gäng som helst i Norden. Dessutom har vi jäkligt roligt tillsammans, fortsätter Hörling. Frank Loessers pjäs berättar om tur och otur i tärningsspel och kärlek. Lisa Gustafsson är frälsningssoldaten som planerat hela sitt liv, inklusive mötet den rätte mannen när hon faller för den inte lika rekorderlige spelaren Sky Masterson (Johan Wikström).
– Fram till nu har Sarah drömbilden klar, men verkligheten ser annorlunda ut, säger Gustafsson som trivs med att vara tillbaka på scenen där hon gjorde Sound of Music för tre år sedan.
– Har varit ute med Riksteatern ett tag och efter den här perioden blir det en ny resa med Norrlandsoperans uppsättning av Änglar. Men jag trivs bättre med att spela längre perioder på en scen, och Kristianstad känns bra. Som spelaren Nathan Detroit ser vi producenten Björn Forsberg, medan Beatrice Järås från förra höstens publikframgång Can Can gör den andra kvinnliga solistrollen, Adelaide.
– Jag har nog aldrig varit så nöjd med en rollbesättning som den här gången, säger Forsberg. Allting stämmer, verkligen allting.

Succésäker?
– Nja, det går väldigt bra med bussbolagen, men biljettförsäljningen över disk har inte tagit fart. Det var likadant förra säsongen, vilket fick följd att det fanns gott om platser kvar på de första föreställningarna, medan det mesta var utsålt mot slutet. Jag vet inte varför det har blivit så, men jag hoppas att publiken tänker om.
Guys & Dolls är inget nytt för Forsberg. Liksom Ola Hörling är han förtjust i intrigen, musiken och karaktärerna.
– En klassiker, helt enkelt. Kanske inte lika känd som Sound of Music, My Fair Lady och Can Can, men likväl en klassiker. Johan Ringström från Kristianstad är en av de yngre förmågorna som tar klivet fram. Ringström, 21, spelar Finfint Johnson, en skojare som reser med Nathan Detroit och Södra Benny (Fredrik Granholm) och som inte är helt tillfreds med att springa Detroits ärenden.
Å andra sidan är Ringström riktigt nöjd med att ha tilldelats just den här rollen:
– Finfint är en kul kille, jag har riktigt roligt på scenen. Men det har jag nästan alltid. Det finns inget bättre än att spela, sjunga och dansa när publiken är på plats i salongen.
Säger Johan Ringström som börjar snegla bortom Kristianstad.
– Söker till teaterhögskolorna igen. Helt klart är att jag stannar inte kvar i Kristianstad längre än sex månader. Jag vill till Stockholm eller Göteborg.
– Tror att man lär sig mycket om man vågar bryta med tryggheten i vardagslivet här hemma.
Anders Mårtensson
044–18 55 58
anders.martensson@kristianstadsbladet.se


Fakta Guys & Dolls
Skriven av: Frank Loesser
Urpremiär: På Broadway 1950, senare filmatiserad med Frank Sinatra
Premiär på Kristianstads Teater: 27 september
Regi: Ola Hörling
I rollerna: Johan Wikström, Lisa Gustafsson, Beatrice Järås, Björn Forsberg, Göte Fyhring, Johan Ringström, Fredrik Granholm med flera
Kapellmästare: Björn Claesson