"Brasse var en komplex man"

Nöje Artikeln publicerades

Bengt Ernryd, kompositör av musiken till Fem myror är fler än fyra elefanter, minns Brasse Brännström som en komplex man som både ville ha uppmärksamhet och hålla sig undan.

Tillsammans har de i många år uppträtt med liveversionen av Fem myror är fler än fyra elefanter.

- Ofta var Brasse svår att få tag på. Han svarade sällan på telefon eller mejl. Han ville vara för sig själv.

Men samtidigt som Brasse höll sig borta, sökte han sig också extra mycket till rampljuset när han väl var på scenen.

- Det var en komplex man. Lite knepig. Du vet när han i slutet ofta säger ”blev det inte bra va, blev det inte bra?”, det fanns inte i manuset. Det var Brasse själv som ville bli omtyckt. Han vill gärna stå i centrum.

Brasse hade en stor betydelse för det kreativa arbetet i produktionen av Fem myror är fler än fyra elefanter, berättar Bengt.

- Magnus, Eva och Brasse skrev många sångtexter tillsammans. De var väldigt duktiga textförfattare, de kom på fiffiga och sinnrika grejer.

- De flesta låtarna tonsatte jag i efterhand, några gånger fick de melodier av mig. När det gällde sketcherna var det nog Brasse som kom med de flesta galna upptågen.

Betydelsen av attha komponerat all musik till barnprogrammet är svår att uppskatta för Bengt. Ekonomiskt har den tryggat tillvaron till stor del.

- Och man blir ju ofta påmind av folk att det vi gjorde var väldigt bra. Musiken betydde mycket för serien. Allting känns fortfarande fräscht.

Bengt Ernryd fick jobbet att skriva musiken till Fem myror är fler än fyra elefanter när han hade jobbat som musikchef på Stockholms stadsteater i några år. Då hade han även gjort sig känd som trumpetare i jazzkretsarna och gjort en del musik för barnprogram i radio och teve.

- Man ska alltid ha tur för att få ett sådant uppdrag, det finns många andra som är duktiga.

Hur kom du på musiken?
- Det är sånt som man som jazzmusiker inte riktigt kan svara på. Man sätter sig vid pianot och pillar. Plötsligt kan allting komma på en gång och man vet inte riktigt hur det gick till. Ibland händer det när man är ute och springer.

- För varje låt måste man hitta ett speciellt koncept.

Vilken av dina kompositioner från tv-programmet minns du bäst?
- En del la jag ned fruktansvärt mycket jobb på, men det är inte säkert att folk minns de låtarna bäst. P-låten blev jäkligt bra. Den var skriven för en stor blåsorkester på 25 man. Den gjorde jag när vi fick enorma resurser efter den första säsongen som togs emot väl.

- O-låten är nog den folk trallar på mest i dag.

När Bengt fyllde70 förra året och intervjuades av DN blev rubriken ”Mannen bakom O-låten”

- Jag vet att någon där på tidningen har sagt att jag nog är Sveriges meste doldis. Miljoner av människor kan vissla min musik, men få vet vem jag är.

I slutet av intervjun kommer Bengt på något som Brasse ska ha yttrat efter att barnprogrammet vann ett pris i början av 2000-talet.

- Han ska ha sagt att ”På min gravsten ska det stå: Jag gjorde i alla fall fem myror."

- Det är typiskt Brasse på något sätt. Det är som han säger ”jag gjorde kanske inte så mycket bra, men jag gjorde i alla fall det, och det kan ni inte ta ifrån mig."

Fotnot: Bengt Ernryd är skribentens morbror.